הארכיאולוג העירום

ערוץ 8, ימים א'-ה': 20:05 ובשידורים חוזרים בלופ יומי בשעות הצהריים המוקדמות.

 

שמחה יעקובוביץ' הוא לא ארכיאולוג והוא ממש לא עירום, אבל "הארכיאולוג העירום" היא ללא ספק הסדרה הדוקומנטרית הטובה ביותר שנעשתה בנושא. זהו מסע בלשי משעשע בעקבות תעלומות ארכיאולוגיות בעולם העתיק. בעקבות סיפורי התנ"ך, מפליג יעקובוביץ' שהוא יהודי חם, נחמד ובעיקר מצחיק, אל חופי המזרח התיכון כדי לבדוק ממצאים חדשים ולחשוף אוצרות ומיתוסים נושנים. בהשגת מטרתו הוא אינו חושש לטפס על הרים ולקפוץ מעל גדרות ובדרכו הוא נאבק בסלעים עתיקים, מאתגר מומחים בשנינות ומתייעץ עם עוברי אורח תמימים.



ביום שני (10/8) ינסה יעקובוביץ' לעלות על עקבותיה של אחת הנשים השנואות בתנ"ך: איזבל אשת אחאב. האם הייתה באמת כזו אכזרית? מי היו אנשיה הפיניקים? האם באמת נהגו להקריב את ילדיהם?

ביום שלישי (11/8) הוא יעסוק בצרעת המקראית, ב"בריכת המצורעים" שהתגלתה בסילואן ובאגדות הקשורות לישו.

ביום רביעי (12/8) הוא יצא למסע בעקבות יהושע והעדויות הארכיאולוגיות שהשאיר אחריו; האם בני-ישראל גם בנו ולא רק החריבו? האם הסיפור אותו אנחנו מכירים היטב מעל דפי התנ"ך תואם גם את האמת הארכיאולוגית?

ביום חמישי (13/8) תעסוק התכנית במיתוס הידוע של מצדה, מי מרד ולמה? מי התאבד על המצדה ומה יש ליוסף בן-מתיתיהו להגיד על כל זה.

ביום ראשון (16/8) תעסוק התכנית במגילות ים-המלח אותה מיהרה מדינת ישראל ואימצה את חיקה, אבל מי באמת כתב אותם? ומה היה הקשר שלו אל העם היהודי.

 

וכך פרק אחרי פרק מציע יעקובוביץ' טיפול מרתק בסוגיות ההיסטוריות המרכזיות שעומד על הפרק. חוץ מעיסוק קצת יותר מדי נרחב בנצרות שנעשה מן הסתם לצרכי קידום רייטינג, מדובר בסדרה מעולה, מבדרת ולא כבדה. צפייה משפחתית במיטבה ויצירה לייט-דוקומנטרית מעולה.

כמו כן, אין מה לדאוג: הארכיאולוגיה אמנם עירומה, המנחה לבוש לגמרי.

 

 

 

הפרעת קשב

ערוץ 2, "רשת", יום ה' (13/8) 21:00

דנה וייס יוצאת למעקב בעקבות מה שהוגדר על-ידי רבים כ"מכת מדינה" בעיות קשב וריכוז שמתגלות באחוזים הולכים וגדלים אצל ילדים ומבוגרים כאחד. מה המשמעות של "המגפה" הזו? איך אפשר להתמודד עם הבעיה ואיזה חלק יש לריטלין בזה? דנה וייס באמצעות שדרת מומחים תנסה לענות על השאלות.

מצד אחד מדובר בעיסוק בנושא חשוב, רלוונטי ומעניין; מצד שני לערוץ 2 יש לא פעם נטייה לאובר-דרמה שממסמסת כל דיון רציני וחבל. הפרומואים אמנם הלכו לכיוון של הפחדה ורדידות, אבל מצד שני דנה וייס רצינית ומוכשרת מדי בשביל לפספס דיון באחד הנושאים היותר מהותיים בחברה הישראלית מתחת לפני השטח.

 

סרט השבוע: מעל כולם

סיפור ידידות מופלא בין ילד פיקח , נכה, ננס ומנודה מהחברה לבין ילד מגודל , בעל לקויות למידה שאינו מקובל בחברה. הדרמה מציגה את חיבורם לכוח שהוא מעל כולם. 

 

הסרט מרתק ומפתיע .הוא מתמקד בפן הרגשי של גיבוריו ע"י פרשנות אישית של הגיבורים לאירועים מוכרים מתופעות סביב חריגים בחברתנו. המסגרת הספרותית לספור הסרט הוא הסיפור האנגלי אבירי השולחן העגול שמוסיף נופח מעניין ליומן הנכתב תוך כדי סיפור הסרט והקבלה לאבירי השולחן העגול.   


 <iframe data-priority=

עוד סרטים והמלצות במדור הסרטים

המדור בשיתוף מכללת יעקב הרצוג, גוש עציון