הכניסה לנשים - אסורה?

תשעה ראיונות קצרים פורסמו השבת ב"עולם קטן", ראיונות שנערכו עם הכוכבים הצעירים של הציונות הדתית בתחום המוזיקה. אך ראו זה פלא, בנבחרת של "עולם קטן" יש מקום לתשעה מועמדים - ור מועמדת אחת. איזה איפה, איפה הן הבחורות ההן, עם הפסנתר והקלרינט?

לתחושתי, לא מדובר בהחלטה מכוונת אלא בעובדה (העגומה) שמערכת העלון מבוססת על טהרת הגבריות. כשמדובר בעניינים שבשגרה, קשה לזהות את האפליה המגדרית. אך במוזיקה ובתרבות? גוועאלד, כיצד אפשר לדחוק החוצה את רגלי היוצרות המוכשרות - שלבטח מהוות רוב מניין (אם לא רוב בניין) מקרב המגזר? אולי זה הזמן לשלב במערכת גם את אלו שמעבר למחיצה.

להעלות אותך, נשמה?

כאמור, ב"עולם קטן" הכריזו על גיליון חגיגי, לכבוד שיתוף פעולה נוסף עם צוות "פלפול" בתחום הכישרונות הצעירים בקרב הציבור הדתי-לאומי. ולראשונה, הפתעה: הגיליון הוקדש לעילוי נשמת, בהודעה שפורסמה מתחת ללוגו העלון. ההפתעה גדולה לא פחות מכותרת שכזו, אם הייתה מתנוססת על שער "ידיעות אחרונות" או "מעריב" - שכן מה לעיתון המסחרי ולעילוי נשמות?

מעתיקים מהמתחרים

כל מבין עניין יספר לכם שתהום עמוקה מפרידה בין "יש"ע שלנו" לבין "ארץ ישראל שלנו". האומנם? השבוע "יש"ע שלנו" עשו שימוש גס בהודעת יח"צ שנשלחה מטעם "ארץ ישראל שלנו". יו"ר הכנסת רובי ריבלין, ביקר במוזיאון גוש קטיף בשבוע שעבר. לאחר ביקורו, שיחררו אנשי ארגון "ארץ ישראל שלנו" הודעה לעיתונות המסקרת את ביקורו של ריבלין. אותה הודעה הודפסה השבת (ללא ציון כל מקור, כמובן) ב"יש"ע שלנו" - והובאה בשינוי גם ב"ארץ ישראל שלנו". לא כל כך מקורי? מילא. אבל למה להעתיק מהמתחרים?

היצרים מתלהטים ב"צהר"

לאחר שב"עולם קטן" הצליחו לסחוט עד יבש את "פולמוס המקדש", התעוררו ב"צהר" והחליטו לייצר עניין נוסף סביב הנושא. הכל התחיל ממאמר פתיחה של הרב דוד סתיו (גיליון 255), שהמשיך למאמר תגובה חריף מאת הרב ישראל אריאל, ראש מכון המקדש, שפורסם בשבוע שעבר. במאמרו תקף הרב אריאל את השאננות ביחס לבניית המקדש - בהתייחסות ישירה גם אל רבני "צהר" ש"הקורא הממוצע מתרשם כי לרבני "צהר" יש משהו נגד המקדש וחבל שכך". כל זה הביא את הרב דוד סתיו לתגובה שאיננה מתיישבת עם כתיבתו הרגילה. אפשר להניח כי הרב סתיו יצא מגדרו בעקבות מאמרו של הרב אריאל - שנחשב לדעת הרב סתיו כ"עזות פנים" נגד גדולי הדורות כולם. לתחושתי, עוד צפויות לנו תגובות נוספות בעניין.

תגובה מהירה

ב"מעט מן האור" שוכן לו מדור כלכלי-יהודי, המבוסס על ספרם של איתמר ברנר ואהרן אריאל לביא, "על המחייה ועל הכלכלה". השבוע הובא מאמרו של עזרא היימן, מאמרו שהניח כי בראשית הבריאה בשעה שחי אדם הראשון בגן עדן "לא היתה לו עבודה של ממש שהרי הכל היה נמצא מן המוכן וכל תפקידו היה לעסוק בדברי תורה ולשמור מצוותיה". הנחת זו עמדה בסתירה להבנתו של הרב חנן פורת, עורך העלון, שהחליט להגיב בו באותו עלון ולהציג הבנה אחרת בסיפור בראשית. מה "בער" לרב פורת שהצריך תגובה מיידית כל כך? גם לאחר קריאת התגובה, לא עלה בידי להבין.

איזו מין שלווה ולא עושים שום דבר

אתם יכולים להפסיק לחפש את הגיליון השבועי של "ראש יהודי", פשוט מפני שהוא לא יצא אל האור השבוע. במערכת העלון הכריזו על עומס חום כבד, שעצר לחלוטין את הפעילות. תכף נשוב.


לדיווחים והדלפות: mealel@kipa.co.il