אתמול, אישרה ועדת העבודה והרווחה בכנסת את הצעת החוק של ח"כ אורי אריאל, המאשרת להמשיך ולשלם גמלה ממשלתית לאלמנת צה"ל - גם לאחר נישואיה מחדש.

חבר הכנסת אורי אריאל יזם את החוק כבר בכנסת הקודמת, בה אושר החוק ברוב סוחף בקריאה טרומית, לפני כתשעה חודשים. ואולם, בחירתה של כנסת חדשה מחייבת אישור מחודש של הועדה בכדי להשלים את הליכי החקיקה. וכאמור אמש אישרה ועדת העבודה והרווחה את החוק והוא יועלה לקריאה ראשונה כבר בתחילת השבוע הבא, בתמיכת הממשלה.

למרות העתיד הורוד, שולי מועלם מסרבת לשמוח. "המאבק עדיין לא תם, עד שהחוק לא יעבור זה לא נגמר מבחינתי" מספרת לכיפה מי שהתפרסמה במאבקה החברתי והציבורי למען אלמנות צה"ל. "המאבק שלי החל לפני 12 וחצי שנה כשבעלי משה נהרג באסון המסוקים, לפני שנתיים הפכתי אותו לציבורי בעקבות תפקידי בהנהלת ארגון אלמנות ויתומי וצה"ל".

במסגרת החוק שננהג עד היום, אלמנת צה"ל שהחליטה להינשא איבדה את כל הזכויות הניתנות לה מהמדינה. חבר הכנסת אריאל הסביר כי הסיבה לכך היא "שבשעת חקיקת החוק הובן כאילו אובדן הבעל הוא בעיקר אובדן מפרנס המשפחה, ולפיכך יביא לקושי כלכלי - שאותו באה הגמלה למלא. בהתאם לכך, מיד עם נישואיה של האלמנה, ומציאותו של מפרנס חדש, אין צורך להמשיך ולשלם לאלמנה את הגמלה". אריאל הדגיש כי אובדן בעל לאישה, איננו בשום אופן רק אובדן מפרנס - אלא בעיקר איבוד טעם החיים, החצי השני של האישיות, ולפעמים אפילו אובדן שמחת החיים והתקווה לתמיד.

"סירבתי לשתף פעולה עם החוק הזה" מכריזה מועלם, "הצהרתי על כך עוד בהתחלה. כשנישאתי מחדש לא הצהרתי על כך ונישאתי בדרך הלכתית בלבד. סירבתי להיכנס לנישה שרצו להכניס אותי אליה. החוק הזה נוראי. אלמנות צה"ל הן אלמנות ולא משנה אם הן מחליטות להינשא או להקים זוגיות. האלמנות הדתיות הן בעיקר אלה ששילמו את המחיר".

"העיוות שבשיטה, גרם לרוב האלמנות להתחתן בלי לדווח, לחיות חיים כפולים, ובכך להקשות עליהן במאמציהם לשקם את חייהם" אומר חבר הכנסת אריאל. "זאת נוסף על התחושה הקשה המלווה את האלמנות, החשות שהמדינה רואה את המחיר הכבד ששילמו הם - רק כאובדן כלכלי שניתן להשלים בכמה שקלים".

"בשלב מסוים, רצינו להיאבק בחוק בצורה פורמאלית ולא כל אחת לעצמה" מספרת מועלם. "הבנו שהגיע הזמן לתקן ברמה הממלכתית. יש לנו תחושה שנקעה נפשו של הציבור מהחוק הזה ואנחנו מקווים בעזרת השם שעוד במושב הנוכחי נוכל להביא בשורה לאלמנות צה"ל ולחברה הישראלית כולה".

מארגון "אלמנות ויתומי צה"ל" נמסר בתגובה "אנו שמחים מאוד על ההחלטה ומקווים שתיושם בפועל. אנו מודים בעיקר לשיתוף הפעולה של משרד החינוך שהוכיח כי הוא נמצא איתנו במאבק הזה".