מכון המחקר ון-ליר פתח פרוייקט מיוחד המיועד לראשי ישיבות ורבנים מישיבות הסדר. הפרוייקט ששמו "אפיקי דעת" מיועד "להקנות למשתתפים ידע על המודרנה ועל התהליכים המרכזיים שעיצבו אותה ופועלים בתוכה, אגב חיפוש פתרון לבעיית הדואליות של שפת החינוך - בין העולם התורני לבין העולם הכללי", כפי לפי המצויין באתר המכון.

מדובר בפיתוח של פרוייקט שכבר "נוסה" בעבר על רבנים ומחנכים באולפנות וישיבות תיכוניות וזכה לפופולאריות רבה בקרב אנשי חינוך בציונות הדתית. השנה, כאמור, גם רבנים מישיבות הסדר הצטרפו לכיתות הלימוד של מכון ון-ליר.

דפנה שרייבר, מנהלת פרוייקט אפיקי דעת, משוכנעת כי הפרוייקט יכיר לרבנים שפה חדשה ועולם מושגים שלרוב הם אינם מכירים: "מדובר בתוכנית מיוחדת שעוסקת במדעי הרוח והחברה לא מדובר על לימודי יהדות אלא על השכלה כללית. הרב והפרופ נפתלי רונטנברג ואני התייעצנו עם רבנים ואנשי חינוך בציונות הדתית איזו תוכנית יכולה לתת מענה לרבנים שמעוניינים להיפגש עם תוכנית העוסקת בהשכלה כללית" אמרה שרייבר לכיפה.

מתוך 140 רבנים מועמדים נבחרו 15 רבנים מישיבות הסדר (ירוחם, שדרות, עתניאל, תקוע, אלון מורה, אלון שבות, מודיעין, ירושלים(שקיבלו מילגה להשתתפות בפרוייקט. ועדת ההיגוי שבדקה את תכני הקורסים מורכבת מרבנים ואנשי אקדמיה ביניהם הרב פרופ נפתלי רוטנברג (רב שכונת הר אדר ועמית במכון ון-ליר), הרב אלישע אבינר, הרב דני איזק, הרב אליהו בלומנצוויג, פרופ דוד הד, ד"ר אלי הולצר, פרופ גבריאל מוצקין. פרופ שלום רוזנברג מהאונברסיטה העברית הוא חבר בצוות התוכנית וממעבירי השיעורים.

מה מסתתר כאן?

השאלה שהרבה רבנים שאלו את עצמם, כולל רבנים שכבר היו באמצע הקורסים במכון ון-ליר, האם לא מסתתר מאחורי הפרוייקט אפיקי דעת איזושהי אגנדה מסתורית. הרבה רבנים ואנשי חינוך הרימו גבה כאשר שרייבר והרב רוטנברג הציעו להם את התוכנית. "תמיד יש חשד מה האגנדה שמסתתרת", מספרת שרייבר, "זה ממש לא כך. לא מעבירים בתוכנית שיעורי יהדות, מדובר אך ורק בהשכלה כללית לומדים על הרפורמציה, על התרבות הכללית, ההשכלה ופילוסופיה כללית עם מיטב המרצים. והמפגשים, אגב, הם לשני הכיוונים. משתתפי השיעור הם ברמה מאוד גבוהה ונוצרת הפרייה הדדית בין המרצים לרבנים."

הרב אלישע אבינר חבר הועדה להיגוי התוכנית אמר לכיפה כי מטרת הקורס היא "להכיר את תמציתה של התרבות המערבית בדורות האחרונים" ומדובר, למעשה, ב"קיצור דרך": "בעבר היו גדולי ישראל לומדים ספרות מקור כאן מדובר בתהליך מקוצר שמטרתו להשיג תוך פרק זמן קצר את המיטב. מדובר בהעשרה ובהרחבת אופקים בתחומים של פילוסופיה וכלכלה. אגב, פעם היה יהודי ששאל את הרב קוק מה ללמוד באוניברסיטה והרב קוק אמר לו: פילוסופיה, כלכלה ושפות שמיות אז שני תחומים ממה שהרב קוק אמר נמצאים בקורס."

הרב אלישע אבינר הוסיף ואמר כי לא קל להשפיע על רבנים: "בגלל זה אני חבר בועדה ויש בתוכנית רק העשרת דעת ולא ניסיונות לשנות או להשפיע. הרבנים גם מבוגרים וקשה להשפיע עליהם בקלות. חלקם אמנם חיפשו את המלכודת והופתעו לגלות שאין מלכודת."