גם השנה הצליחו חגיגות שבוע הספר להוציא את "עם הספר" אל הירידים והחנויות. אז עוד לפני שאנו נפרדים ממנו עד שנה הבאה, ולטובת אלה שעושים את צעדיהם הראשונים בתחום, כמה דברים שכדאי לעשות לפני שיצירת המופת שלכם סוללת את דרכה מהמחשב האישי אל מדף הספרים.

בשלב הכתיבה אל תהיו עורכים ומבקרים של עצמכם. אפשרו לכתיבתכם לזרום בחופשיות. ביקורת מצידכם או תיקון שגיאות ושכתוב מחדש תוך כדי כתיבה, יעצרו את שטף הכתיבה ויחלישו את עוצמתה. זרמו עם הכתיבה. השאירו את העריכה לעורכים או לשלב מאוחר יותר.

לפני שאתם פונים לעשרות הוצאות לאור, בדקו איזו הוצאה מתמחה בסוגה שמתאימה לכם. ההוצאות הקטנות יותר מתמקדות לרוב בתחום מוגדר כגון בישול, שירה וכדו. בהוצאות הגדולות כדאי לשלוח את הטקסט לעורך או למחלקה המתאימים.


הקפידו לשלוח את הספר שלכם לכמה הוצאות ספרים, כך תוכלו להגדיל את סיכוייכם.


הקפידו שהטקסט שאתם שולחים יהיה מודפס בלי שגיאות, בגופן נוח לקריאה וברווחים סבירים. אל תטרחו לעצב אותו בעצמכם, אבל חשוב להקפיד על אוויר בין השורות כך שהקוראים בהוצאה יוכלו להעיר הערות ולא יאמצו את עיניהם.




חשבו חיובי, אבל הכינו עצמכם לאפשרות של דחייה. רוב ההוצאות לא נוהגות להחזיר כתבי יד לשולחים. אם זה ממש חשוב לכם- כתבו זאת במפורש במכתב המצורף לכתב היד וצרפו גם מעטפה מבוילת עם הכתובת שלכם.


קיבלתם תשובה חיובית? המו"ל מעוניין לפגוש אתכם? זה סיבה להרים כוס לחיים, אך עוד ארוכה הדרך. אל תחתמו על המסמכים בפגישה הראשונה. תנו לעורך דין לקרוא את החוזה שמציעים לכם וזכרו שעל אף שיוצג בפניכם חוזה סטנדרטי - מותר לכם להתעקש ולהתמקח. לא כל מי שהוציאו ספרים בארץ העניקו מיד את זכויות התרגום להוצאה, ולא כולם התחייבו לפרסם את ספריהם הבאים באותו בית. קראו את האותיות הקטנות וזכרו שמשא ומתן הוא תמיד דו כיווני. חשוב מאוד שכל הגורמים הקשורים להוצאת הספר יעבדו בשיתוף פעולה ויהיו בעלי אינטרס אמיתי בהצלחת הספר.


אל תתפשרו. זכרו כי מדובר בכספכם וביצירה היקרה שקרובה ללבכם שהשקעתם בה המון וכי ספרכם הינו אחד מתוך רבים על מדפי הספרים. לכן על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה עליכם להקפיד על כל פרט- הן ברמה הלשונית, הן ברמה הספרותית, הן ברמה העיצובית ובוודאי ברמה השיווקית.


קיבלתם תשובות שליליות? תוכלו תמיד להוציא את ספרכם בהוצאה עצמית אבל אז תאלצו לדאוג בעצמכם לעריכה, לגרפיקה, ולחשוב מכול- פרסום ויחסי ציבור. אחרי שתשלמו כמה עשרות אלפי שקלים תגלו שרוב רשתות השיווק פשוט לא מוכנות להחזיק ספרים של מפיצים קטנים. עדיף תמיד לנסות שוב אצל המו"לים שלהם תשתית שיווק רחבה.


זכרו תמיד שעם הספר לא מפחד מדרך ארוכה, וכל שכן הסופרים שבו ושיהיה בהצלחה.