עובד של חברת השמה בעכו פוטר מעבודתו מכיוון שהחל לשמור שבת. האיש בן 52 ואב לארבעה עבד בחברת "התאמה" של מחלקת המים והביוב של עיריית עכו. מזה כשלושה חודשים הוא מובטל ולא מצליח לחזור לשוק העבודה.

בעקבות חזרתו בתשובה בשנים האחרונות החל האיש לשמור שבת, ומכיוון שאיננו יכול להיענות לקריאות החברה בשבתות וחגים- פוטר מעבודתו.

"אני אב לארבעה, ומאז שפוטרתי אני לא עובד. גם אשתי לא עובדת וכעת אני חותם אבטלה בלשכת התעסוקה", טוען האיש. "הייתי עובד מסור ונאמן שלא בחל בדבר. זחלתי בתוך ביבים, וכל מה שהתבקשתי לעשות ביצעתי. בגלל השבת הקדושה פוטרתי".

בין סיבות הפיטורים צוין כי העובדה שהעובד אינו נענה לקריאות בשבתות וחגים פוגעת במתן שירות לעיריית עכו, ועל כן החברה מבקשת לסיים את עבודתו.

על פי "חוק שעות עבודה ומנוחה" העבדת עובד ביום המנוחה השביעי אסורה. כמצוין בחוק למעסיק אסור לסרב להעסיק אדם רק בשל העובדה שהעובד אינו מסכים לעבוד ביום המנוחה על פי איסור שבמצוות דתו, ואין לדרוש מעובד להתחייב לעבוד בימי המנוחה כתנאי לקבלת העבודה.

עם זאת החוק מציין כי יש היתר להעסיק אדם ביום המנוחה אם הפסקת העבודה עלולה לפגוע בהגנת המדינה או לפגוע פגיעה רבה בכלכלה, בתהליך העבודה או בסיפוק צרכים כלשהם החיונית לציבור או לחלק ממנו.

בעיריית עכו אין מי שלוקח אחריות על הפרשה. בשיחה לכיפה טוענים בעירייה כי "עיריית עכו ביקשה להפסיק את השירות מול החברה הקבלנית. מאחר ומדובר בעובד קבלן אין בין עיריית עכו לאדם המדובר יחסי עובד ומעביד. כל פניה בעניין צריכה להיות מופנית למעסיקו הישיר".

"לא נתקלנו אף פעם במקרה כזה" אומר שי כהן מנהל התו החברתי בארגון "מעגלי צדק". "אף פעם לא התמודדנו עם מצב בו מחייבים עובד לעבוד בשבת בניגוד לאמונתו. אנחנו מנסים במסגרת "התו החברתי" להילחם בתופעה הזאת בעיקר בתל אביב בה יש בתי עסק רבים הפתוחים בשבת. לכל עובד מגיע יום מנוחה, ואנחנו שואפים שנורמת ההעסקה תהיה על פי חוק".

תגובה מחברת "התאמה-השמה ומידע", טרם התקבלה .