שר החינוך נשם אתמול לרווחה לאחר שמשרדו ניצל מקיצוץ עמוק בתקציבו אבל גם הודיע שהמשרד ייאלץ להתייעל ולבצע הסטות פנימיות בתקציבו. תקציב משרד החינוך מכיל כידוע לא רק את שכר המורים ואת אחזקת בתי הספר אלא גם את שכרם של מאות פקידים במנגנון המסורבל של המשרד. אם מתייעלים, כדאי מאוד להתחיל משם.

בראשית שנת הלימודים הנוכחית התחלתי ללמד יומיים בשבוע כמורה מן המניין בתיכון. מכיוון שחלפו שמונה שנים מאז הפעם האחרונה בה עמדתי בין תלמידים ללוח נדרשתי להסדיר מחדש את כל הניירת הנדרשת לקבלת שכר ממשרד החינוך. שמי אמנם הוכר במחשב של המשרד מהעבר, אבל משום מה הייתי רשום שם כרווקה, בלתי מוסמכת ללא כל תואר.

כדי להסדיר את קליטתי מחדש במערכת נדרשתי להגיע למשרדי מחוז דרום של משרד החינוך הפותח את שעריו למורים רק בימי ראשון ושלישי בשבוע. אם במקרה מלמד המורה באותם שני בקרים, הוא ייאלץ לקחת יום חופש כדי להסדיר את משרתו. בשאר ימות השבוע אמורות הפקידות להעניק מענה טלפוני לפונים אבל ביום רביעי הן נמצאות בלימודים, וגם בשאר הימים לא זכיתי במשך שבועות ארוכים למענה אנושי.

כשהגעתי למשרדי המחוז המפוארים בבאר שבע, התברר לי שבדרך לתלוש המיוחל עליי לעבור אצל לא פחות מארבע פקידות בארבעה אגפים שונים, שכל אחת מהן מטפלת בסעיף אחר בתלוש. פקידה אחת באגף כוח אדם טיפלה בקביעת הדרגה שלי כמורה, וביקשה את כל האישורים על תעודת הוראה, תואר אקדמי ושנות ותק. כשהבאתי לאותה פקידה אישורים על שנות השתלמות נשלחתי לפקידה אחרת, באגף השתלמויות המורים, ושם התבקשתי לבוא ביום אחר מכיוון שהפקידה עסוקה. כשביקשתי להסדיר את תנאי קבלת השכר באמצעות תיאום מס ומילוי טופס עובד, נשלחתי אחר כבוד לפקידה שלישית, באגף השכר הממוקם בקומה אחרת במשרד. כשבררתי על אפשרות לקבלת גמולים על מאמרים שפרסמתי שלחו אותי לפקידה באגף הפרסומים בירושלים שרק היא מרכזת את הנושא.

הדרגה שלי עודכנה לראשונה לאחר כחודש אבל אז התברר לי שבאגף השכר עדיין לא עודכנו על כך. מדובר בשני מחשבים שונים, הסבירה לי הפקידה באגף השכר, ולכן לוקח זמן עד שהעדכון על הדרגה באגף כוח אדם מתבטא בתלוש שמוציא אגף השכר. הנוהל חזר על עצמו באופן דומה גם כשהדרגה עודכנה שוב, וגם כשהוכרו הגמולים והוותק, כל אחד בתורו.

במשך ארבעה חודשים ניהלתי עשרות שיחות טלפון עם ארבע פקידות שונות כדי להסדיר את משכורתי. רק בתלוש הרביעי שהגיע אליי בחודש ינואר זכיתי סוף סוף לקבל את השכר המגיע לי -אלף שש מאות חמישים ושלושה שקלים נטו על הוראה בהיקף של שליש משרה. אין ספק שהיה בכך שיפור עצום לעומת החודש הראשון בו השתכרתי ארבע מאות שמונים ותשעה שקלים. לא פחות.

אם שר החינוך הטרי מתכוון להתייעל, הייתי שולח אותו קודם כל ללשכות המחוזיות של משרדו כדי לדלל שם את כמות הפקידים. אין סיבה שבתלוש של מורה אחד יטפלו ארבעה פקידים שונים, שחלקם אינם זמינים וחלקם לא מתואמים עם אגפים אחרים במשרד. הישגי החינוך בישראל אמנם אינם מושפעים ישירות מיעילותם של פקידי המשרד, אבל אם רוצים לסייע למורים בשליחותם, מוכרחים לחסוך מהם את מסעות הבירוקרטיה המתישים בדרך לתלוש.