בישראל 2009, מוכר ממליץ על ספרי ילדים: הספר טוב לילדים המתמודדים עם לידתו של אח חדש. הגננת בחופשת לידה? - הספר יסייע לילד במצב מורכב ורגיש זה. דירה להשכיר של לאה גולדברג - ספר מקסים המתמודד עם פחדיו וחששותיו של הילד ממעבר דירה. נוסעים לבקר את סבא בכפר - קחו את אליעזר והגזר - הספר חושף את הילד לסביבה הכפרית בצורה מיוחדת במינה. מעשה בחמישה בלונים - ספר נהדר להתמודדות עם מסיבות ימי ההולדת בגן.

אחד הגופים המקצועיים והמרשימים ביותר במגזר הציבורי הוא הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). הלמ"ס בוחנת וחוקרת כל פרט ופרט במרכיבי חיינו ומנתחת אותו בצורה מדוייקת וממצה. היקף הנתונים שמוציאה הלמ"ס מדהים ומפעים. אין דבר נעלם מנגד עיני הלמ"ס. אין דבר? אולי בעצם כמעט אין דבר.

כמה ספרים יש לכם בבית?

מעולם לא נתקלתי בשאלה כזו, ענתה לי באדיבות רבה נציגת הלמ"ס, כששאלתי אותה כמה ספרים יש בממוצע בבית ישראלי. הנציגה האדיבה טרחה ובדקה במסירות את שאלתי והודיעה לי שאין לנו מידע בעניין זה.

חוסר העניין בשאלת הידע שנמצא בכל בית, מעיד על זלזול בהשכלה ועל חוסר הבנת חשיבותה. מִספַּר הספרים בבית חשוב לא פחות ממספר שרתי האינטרנט או ממספר מכשירי הדי.וי.די שמחזיקה המשפחה. ההתעלמות המוחלטת מתחום זה מדאיגה ומטרידה.



בבתים משכילים נמצא כ-1000 ספרים, בבתים משכילים במיוחד ניתן יהיה לגלות כ-2000 ספרים. פרופסורים ואנשי ספר מובהקים יחזיקו בביתם כ-3000, אולי אפילו 5000 ספרים. איך נכנה אדם שמחזיק בביתו 25,000 ספרים? משוגע? חולה ספר? איש השכלה חריג במיוחד? האמת היא שניתן לקרוא לו פשוט דוד בן גוריון, או "הזקן".

ראש הממשלה הראשון של המדינה היהודית אחרי אלפיים שנה. האדם שקיבל את אחת ההחלטות הקשות ביותר בהיסטוריה האנושית והכריז על המדינה כנגד כל הסיכויים. האדם המעשי, הכוחני והעוצמתי הזה, החזיק בביתו כמות ספרים אסטרונומית ובלתי נורמלית לחלוטין.

בן גוריון שהיה נטוע עמוק בתוך המציאות שאב את כוחותיו מעולם הידע וההשכלה. מכריז המדינה הבין שאת העוצמות הנדרשות ממנהיג ציבור ניתן לגייס רק מעולם הספר. האיש החילוני הזה שהעריץ את התנ"ך ידע מהו מקור הכוח והעוצמות של בן אנוש.

מי צריך בכלל ספרים?

הגישה השלטת כיום בכיפה גורסת שתפקיד הידע הוא שימושי נטו. צריך לדעת פיזיקה כדי לתכנן בניינים, וללמוד ביולוגיה כדי לחקור מחלות. לומדים גמרא כדי לדעת הלכה אולי גם כדי לפתח את השכל, אולי אפילו בשביל החוויה הרוחנית.

אריסטו, גדול הפילוסופיים היוונים, הסביר שהידע מעצב את מהות האדם. אדם שחושב רק על שניצלים, מה שיישאר ממנו בסוף זה שניצל. חברה שעסוקה בתוכניות ריאליטי רדודות, תשאיר אחריה אח גדול וכוכב נולד. הידע שצברנו במוחנו מעצב במידה רבה את מהותינו.

גם אם איננו מאמצים את שיטת אריסטו באופן מוחלט. גם אם אנו מאמינים שחלק מהותי מהאדם הוא מעשיו ומידותיו, עלינו לזכור שגם לידע תפקיד חשוב מאוד בעיצוב זהות האדם ועוצמתו.

לבנות שרירים לוקח זמן

כעת אפנה אליך, תלמיד ישיבה תיכונית באשר אתה. לא אשכנע אותך ללמוד גמרא לפי דרכו של מוכר הספרים שהוזכר למעלה. לימוד גמרא ייתן לך הרבה, אך בראש ובראשונה הוא ייתן לך תוכן ועומק לזהות ולאישיות שלך.

זה לא יקרה ביום אחד וגם לא בחודש אחד. קניית ידע אינה דומה בשום דרך שהיא לקריאת הוראות הפעלה של מכשיר סלולארי או לקריאת צרור עצות איך להצליח בחיים. קניית ידע הינה בניית חוסן פנימי. לבנות שרירים לוקח זמן. לבנות חוסן פנימי לוקח הרבה מאוד זמן.

ידע כללי מעצב את אישיות האדם וזהותו, תורת ה הנצחית על אחת כמה וכמה. התורה תשפיע עליך ותעצים אותך. ידע רחב ומשמעותי יוצר אישיות רצינית בעלת עמוד שדרה. אתה רוצה לגדול - תקרא! תחשוב! תלמד!

אינך מאמין? אתה מוזמן לבקר בבית בן-גוריון בתל אביב (הכניסה חינם). תתרשם בעצמך.