תושביה הערביים של שכונת עגמי ביפו יזכו בקרוב לשכנים קצת אחרים, והמתיחות בין התושבים היהודים והערבים בעיר עלולה לעלות מדרגה.

חברת באמונה הועסקת בבנייה לציבור הדתי-לאומי, מתכננת לבנות בקרוב עשרות יחידות דיור בלב שכונת עגמי ביפו. החברה שזכתה לאחרונה במכרז על הקרקע ברחוב האתרוג ביפו, תרכוש את הקרקע המדוברת בסכום של 4.6 מיליון ש"ח, כשבשלב ראשון יבנו במקום 20 יחידות דיור ובהמשך תקום שכונה בת 200 יחידות דיור באזור זה.

סיבוכים משפטיים

אלא שהחשש למתיחות בין השכנים העתידיים לתושבי השכונה הערביים, החלה עוד לפני שהונחה אבן הפינה. לאחרונה פנתה "האגודה לזכויות האזרח בישראל" למנהל מקרקעי ישראל בדרישה למנוע מחברת באמונה לרכוש את הקרקע ביפו, עבור קבוצת הרוכשים.

בפנייתה למקרקעי ישראל טענה האגודה כי "מטרותיה (של חברת באמונה - ג.ד) על פניהן לוקות בגזענות", כשההוכחה לאותה גזענות באה לידי ביטוי, לדברי האגודה בהצהרת מנכ"ל החברה כי בכוונתו להיאבק במגמה הפוסט מודרנית של ערוב תלמידים יהודים וערבים. "לדעתו בתי הספר בשכונה צריכים להיות נפרדים" כתבו באגודה וטענו כי אין לציבור הדתי לאומי זכות לדרוש כי המקרקעין הציבוריים יוקצה אך ורק לשימושם הבלעדי.

על אף טענות אלו דחה היועץ המשפטי של מקרקעי ישראל את טענות האגודה, זאת בטענה כי "אין ביכולתו של המנהל מבחינת היקף המשאבים העומדים לרשותו לבחון את מדיניות השיווק של קבוצות רכישה המגישות הצעות במסגרת מכרזים".

למרות הדחייה באגודה לא אומרים נואש. "הדחייה של מקרקעי ישראל לא אמרה שהטענות שלנו אינן מוצדקות" אמרה נירית מוסקביץ, דוברת האגודה לזכויות האזרח, בשיחה עם כיפה, "אלא רק שמבחינה טכנית אין להם אפשרות לבדוק את הנושא". עו"ד גיל גן-מור המטפל בתיק מטעם האגודה אף הוסיף כי הם עדיין בוחנים את תשובת המנהל, וכי יתכן שהאגודה תגיש עתירה בנושא לבית המשפט.

התנחלות יקרה

לדברי חברת "באמונה", הפרוייקט ביפו יהיה מורכב מדירות 4-5 חדרים, דירות גן ופנטהאוזים במחיר הנמוך ממחיר השוק בלפחות 10%, עבור זוגות צעירים דתיים בלבד, כששאיפתה של "באמונה" היא לייצר ביפו פרויקט דומה לזה הקיים בלוד.

אלא שבניגוד ללוד שם מחירה של דירת ארבעה חדרים בפרוייקט "באמונה" עומד על 660,000 ש"ח, ביפו אומדן המחיר לדירה בעלת אותו מספר חדרים עומד על סכום הגבוה בהרבה - 950,000 ש"ח, נתון שבוודאי ישפיע לא מעט על הזוגות הצעירים שישקלו את הנושא.

עם זאת, יש לציין כי מדובר בפער מחירים ריאלי ביחס לשוק, זאת מאחר ושווי הנדל"ן ביפו גבוה פי כמה. כך למשל מאמין ישראל זעירא, מנכ"ל באמונה שמדובר בהזדמנות טובה מאוד לזוגות צעירים שמחפשים אידיאלים וחברה טובה "עד היום, בכל המקומות שיזמנו בהם קבוצות רוכשים, בנייה או שיווק, המחירים היו ברצפה ולאט לאט ערכם של הנכסים עלה", אומר זעירא. "החכמה בקניית נכס היא ביכולת לזהות שהוא יצבור פופולאריות לפני שזה קורה ולא כשהמחירים גבוהים וזוג צעיר לא מסוגל לרכוש אותו.

"מעבר לזה זוג מהציבור הדתי רוצה גם שלמגורים שלו במקום מסוים יהיה ערך מוסף מבחינה אידיאולוגית, וייהודה של עיר מעורבת היא סיבה מספיק טובה. קיימת היום נטייה לחזק את ערי המרכז והפיתוח על מנת לחזק את התושבים במורים טובים ולהתחבר לעם ישראל שבתוך הקו הירוק. כמובן שהערים המעורבות אינם חריגות במגמה הזו ואף להיפך - חיזוק אוכלוסיה חלשה כלכלית וחברתית הגרה בקווי התפר השונים, כשאם נוסיף לזה את המחיר הנמוך והקרבה למרכז הרי שזוהי הזדמנות מצוינת", אומר זעירא שמוסיף כי "גם הערבים השכנים לפרויקטים שלנו מרוויחים מהשכנים החדשים - הן בשכנות טובה עם ציבור איכותי, והן מעליית ערך הנדל"ן שלהם".