קברי צדיקים טובים לעסקים, זה לפחות מה שחושבים בעמותת "הילולא דרשב"י" שפנתה למספר משרדי פרסום עם הצעה מפתה - פרסום על מבנים באתר הקבר עם חשיפה לעיניהם של עשרות האלפים שצפויים להגיע למקום.

על פי המידע שנחשף ב"הארץ", עולה כי העמותה הציעה למשרדי הפרסום מספר אופציות לפרסום, כשבראשן חבילת פרסום יקרה בעלות של 150 אלף שקל, שתכלול פרסום על גבי שני שלטי ענק שיוצבו ברחבות המרכזיות באתר. לרגל המשבר הכלכלי הוצאו למפרסמים גם חבילות פרסום צנועות יותר במחירים של 50-90 אלף ש"ח, שיזכו את רוכשיהן בשלטים קטנים יותר שימוקמו באזורים אטרקטיביים פחות של אתר הקבר.

עמותת "הילולא דרשב"י" מסבירה כי הפרסומות נועדו לכסות את ההוצאות על חלוקת כמויות עצומות של מזון לכל הבאים.

של מי הקבר?

מזה שנים ארוכות מתנהל ויכוח ארוך בשאלת זכויות הניהול של אתר קבר רשב"י. גם כעת טרם הוחלט למי שייכות הזכויות על המקום, כך שלא ברור מהיכן נובעת סמכותה של העמותה להחליט על מכירת חבילות פרסום באתר הקבר.



מעבר לשאלת הפרסום, המחלוקות בין הצדדים מובילות לבעיה חמורה יותר של אחזקה לקויה שלדברי גורמים מקצועיים אף עלולה לסכן חיי אדם. לפני כחצי שנה פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור על המצב במקום, לפיו "ליקויים במערך כיבוי האש ודרכי המילוט ששירותי הכבאות מתריעים עליהם מזה שנים, והמהווים סכנה לציבור, לא תוקנו על ידי ההקדשות המנהלים את המבנה. בל"ג בעומר התשס"ח לא היה בדרכי הגישה למתחם רשב"י כדי לספק את צורכי כוחות ההצלה והביטחון במקרה של אירוע רב נפגעים. כמו כן, היה כשל במערך התחבורה למתחם".

בעקבות דו"ח המבקר, כמו גם פעילותו של ח"כ משה גפני, מונתה ועדה מטעם המדינה לניהול המקום, אבל בשטח נושא הניהול עדיין הוכרע, וכך למשל מנהל האתר, הרב שלמה שלוש, טען כי הוא אינו מודע למכירתן של חבילות פרסום להילולא.

מנהרה תת קרקעית במירון

במקביל לפעילותן של העמותות השונות, נערכים גם הגורמים הרשמיים לקראת ל"ג בעומר, כאשר אמש הושלמה בנייתה של מנהרה תת-קרקעית להולכי רגל בצומת מירון. הרקע לביצוע הפרויקט, הם עומסי תנועה וחוסר יכולתה של מערכת התנועה האזורית לתפקד כראוי, לנוכח מספר חסר תקדים של כלי רכב שהגיע לפקוד את האתרים בל"ג בעומר דאשתקד.

המנהרה התת קרקעית נועדה למנוע את המצב בו הולכי הרגל הרבים, המגיעים מכיוון החניונים, נאלצים לחצות את הכביש, דבר המחייב את סגירתו לסירוגין ויוצר עומסי תנועה כבדים ביותר. המנהרה אף הותאמה לצרכי הציבור החרדי, והיא מורכבת משלושה מעברים נפרדים שמבטיחים הפרדה מלאה בין גברים לנשים במעברים.

גם ב"אגד" נערכים לקראת האירוע עם אלפי אוטובוסים שיגיעו למירון מכל חלקי הארץ בנסיעות מיוחדות לשם ההילולא. בחלק מהמקומות אף תתאפשר רכישת כרטיסים מוזלים מראש בכדי להקל על התנהלות הנוסעים.