הודעה לכל מי שהיה טמא או בדרך רחוקה בפסח, ובנה על פסח שני בירושלים: פספסת. פסח שני היה כבר. מתי? השבוע. השימוש בשם "פסח שני" במקום "שביעי של פסח" התפשט במחוזותינו, החל בשיחות בין איש לרעהו וכלה בתאריך רשמי בטלויזיה, בעיתונים ובאתרי האינטרנט. רבים מהמוני בית ישראל היו משוכנעים ביום רביעי האחרון, שליום בו הם נמצאים עכשיו קוראים ביהדות פסח שני. הם כנראה לא ישימו לב לטעותם בי"ד באייר, כשפתאום יגיע פסח שני האמיתי, כי הם לא יבחינו בשום אירוע מיוחד באותו יום. הם לא יחושו בחסרונו של התחנון. זה לא כזה נורא, אף אחד לא עבר כאן על איסור (אולי על הונאה בפרסום), איש לא חילל את קדשי ישראל, בסך הכל בורות. אבל בורות שצריכה להציק לנו.

העיקר שאת המימונה כולם מכירים.


חמץ שעבר עליו הפסח

מי שנכנס השבוע לynet יהדות לראשונה בחייו, נתקל בפרוייקט חביב ביותר בשם "שירים מההגדות", במסגרתו מלחינים אמנים שונים, עם או בלי כיפה, קטעים מההגדה של פסח. מי שנכנס לשם בתדירות קצת יותר גבוהה, אולי שם לב שהפרוייקט הזה נמצא בעמוד הראשי כבר שנה שלמה, מאז פסח הקודם. באותו עמוד ראשי, אגב, תמצאו גם מעקב אחרי בת-אל גטרר שהתמודדה באולימפיאדה בקיץ האחרון, ואת תוצאות "מצעד המוזיקה היהודית" לסיכום שנת התשס"ז.

לפני שאתם מפרסמים מאמרים על חדשנות בהלכה, לא יזיק אם תחדשו את האתר שלכם.

אייטם שעבר עליו הפסח

זה קרה לפני יותר משבוע, אבל בשבוע שעבר היינו עסוקים בכשרות לפסח, ולא היה כל כך פנאי לבעיות כשרות אחרות. אז ככה: בעיר הקודש צפת, נפתחה לאחרונה חנות בסמוך לבניין המועצה הדתית, בשם "רול הגאולה". כלפי חוץ, מדובר בחנות רגילה לממכר מוצרי מזון, שיש לה אפילו שלט "כשר למהדרין" ושם בעל קונוטציות רוחניות, אלא שכלפי פנים, אפעס, אין להם תעודת כשרות. תושבי העיר שנכנסו לחנות ושאלו למה אין בה תעודה, קיבלו תשובה מקורית ביותר: לא "התעודה קצת מתעכבת, עוד יומיים כבר יהיה, באמת" וגם לא "אנחנו פתוחים בשבת, אבל בחיי שהכל כשר כאן, יש לנו אפילו תמונה של הבאבא-סאלי" אלא פשוט "אנחנו מוכרים חזיר". בעקבות תגובות נזעמות על החוצפה למכור בשר לבן ממש ליד הרבנות, ובעיקר בעקבות פרסום ב"מעריב", הוציאה העירייה צו סגירה לחנות.



הסיפור הזה נשמע למדור קצת מוזר. הבעייה היא שהחנות ממוקמת ליד משרדי הרבנות והמועצה הדתית? אז איפה כן אפשר למכור חזיר בצפת? איפה יש מקום שאינו קרוב לאף אתר מקודש, לא בדרך לקברות הצדיקים, לא ליד בית כנסת? יש פינה בצפת שאפשר לקרוא לה "מעוז של הציבור החילוני"? יש סנטימטר רבוע בצפת שהקדושה אינה זועקת ממנו?

ואכן, ראש העיר, אילן שוחט, הודיע שהוא מתנגד באופן כללי למכירת בשר חזיר בצפת, ולא יאפשר פתיחת חנות כזאת בעיר. ככה זה בעיר שאפילו כשמישהו מנסה לפתוח בה חנות לא-כשרה, הוא קורא לה "רול הגאולה" ולא מצליח לשקר כשאין לו תעודה.

מבני עקיבא נמסר בתגובה

תנועת בני עקיבא בישראל ממשיכה להידרדר מדחי על דחי. אם לא די בהתחרדות הקיצונית שהולכת ומחריפה מיום ליום לנגד עינינו, גם רמת הצניעות הולכת ויורדת עד למצבים של איסורי תורה ממש. נצרף לזה גם את העובדה שהתנועה הזאת מדברת כל הזמן רק על ארץ ישראל, והכי חמור - היא אינה פועלת כלל נגד פינוי יישובים. פשוט בושה וחרפה.

עד היום, או יותר נכון עד אתמול (חמישי), לו פסקה כזאת היתה מתפרסמת מעל במה זו, היא היתה גוררת אחריה מקסימום שני טוקבקים זועמים. אלא שאתמול נערך לראשונה קורס דוברות מטעם בני עקיבא. הקורס כלל סדנאות מקצועיות והרצאות מפי אנשי תקשורת מהשורה הראשונה, ובמסגרתו הוכשרו נציגים מהסניפים השונים להיות דוברים רשמיים לסניפיהם.




מצד אחד - שהחיינו וקיימנו, סוף סוף, למה זה לא קרה עד עכשיו. מי שמנסה להכיל ולכלול את כל הצדדים, תמיד יחטוף מכות מכל צד על כך שהוא מכיל גם את הצד השני, ולכן כל זמן שבנ"ע משתדלת להיות "תנועה של עם", שיהיה בה מקום לכולם, היא סופגת התקפות מכל הכיוונים, והגיע הזמן שיהיו אנשים שיספקו תשובות לכל ההתקפות האלו. מצד שני - העצה הכי טובה שהמדור זוכר מגן הילדים היא "עזוב, אל תתייחס אליו". אז מה הוא צוחק עליך, מה זה יעזור אם תענה לו. הוא רק מחכה שתענה לו כדי לענות לך בחזרה. תגלה בגרות ואל תתייחס. יכול להיות שמדי פעם צריך להגיב, אבל לא צריך לענות על כל שטות שמישהו אומר, גם היא מעוררת פולמוס בnrg יהדות. תנו למבוגרים לדבר, זה התחום שלהם. אתם תמשיכו לעשות.

מרב העיר נמסר בתגובה

שכוייח השבוע אמור להגיע לגאון הרב ישראל מאיר לאו, אבל מי אנחנו שניתן לרב לאו שכוייח?! אז בלי להעניק תארים, פשוט תכנסו לאתר "בחדרי חרדים", ותאזינו לחלקים א וב של הראיון עם רבה הראשי של תל אביב - יפו, לרגל חגיגות המאה להיווסדה של העיר. סקירה תמציתית של החיים הדתיים בעיר בעבר ובהווה, תשובות לדברי המקטרגים על כך שהעיר חילונית וטמאה, שיחת מוסר כלפי אותם מקטרגים שמסתגרים בגטאות וכל זה בעדינות ובנעימות של הרב לאו. מומלץ.

שכוייח גם לתנועת "קוממיות" ולגרעין התורני ברמלה, שקיימו השבוע את כנס "בין ישראל לעמים" בפעם השנייה, והפכו אותו רשמית לכנס שנתי.

ותהייה קטנה לסיום

חידה: מהיכן לקוח המשפט "נשמת האדם כמהה ליופי בכל הוייתה"?

1. אורות הקודש ג;

2. "לאמונת עתנו" חלק ד;

3. פרסומת למטבחי טופז. (רמז: התשובה מתחלקת ב-3)

האם רמת הפרסומות סוף סוף עלתה, או שפשוט כמה מרכזניקים עוסקים בבין-הזמנים בקופירייטינג?

בברכת למי שתהה מה פתאום המדור מתפרסם ביום שני - לא תאמינו, היום יום שישי.