בצה"ל כבר לא אוהבים את הלוק עם הזקן: חיילים שהחלו לגדל זקן בתחילת חג הפסח חויבו לקבל את אישורו של מפקד היחידה לפני גידול זקנים. כמו כן, נאסר לחלוטין גידול זקן בחול המועד על חיילים שאינם מנהלים אורח חיים דתי באופן קבוע. חשוב לציין כי עד היום, כל חייל שביקש לגדל זקן בספירת העומר, קיבל אישור לכך.

צה"ל החמיר לאחרונה את ההנחיות בדבר גידול זקנים, ובאיגרת שהוציא לפני כשבוע ראש אגף משטר ומשמעת בצבא, סא"ל אבשי אזולאי, נכתב כי תופעת גידול הזקנים פוגעת בתדמית של חיילי צה"ל בעיני אזרחי מדינת ישראל: "מאז חודש פברואר 2007, חל גידול ניכר במספר החיילים שביקשו לגדל זקן מהטעמים השונים.לצערי כנגד חיילים רבים הוגשו דו"חות משטרה צבאית על גידול זקן שלא על פי הוראות הצבא. מיותר לציין כי תופעת גידול הזקנים שלא ע"פ ההוראות פגעה במשמעת ההופעה והלבוש ובתדמית חיילי צה"ל בעיני אזרחי המדינה".



"לפיכך", כותב ראש אגף משטר ומשמעת, "התכנסו לדון בעניין מפקד בסיס מטכ"ל, מפקדי היחידות השונות, גורמים ברבנות הצבאית, בחיל הרפואה ובמפצ"ר (מפקדת הפרקליט הצבאי הראשי), וגיבשו החלטות בנושא גידול זקנים. מעתה, מי שירצה לגדל זקן יחויב בקבלת אישור מקצין בדרגת סגן אלוף, וזאת לאחר קבלת אישור מרופא היחידה כי הדבר נדרש לבריאותו, או קבלת אישור מרב היחידה כי הוא מקיים אורח חיים דתי: "רב היחידה ימליץ למפקד בדרגת סא"ל למתן אישור לגידול זקן לחייל הדורש זאת מהסיבה שמקיים אורח חיים דתי... בשונה ממה שהיה נהוג עד כה אין זכות אוטומטית לחייל לגדל זקן אלא אם בקשתו אושרה ע"י מפקד בדרגת סא"ל". על פי ההנחיות החדשות, חייל שיעבור יחידה ייאלץ לחדש את האישור ביחידה החדשה. כמו כן, חייל שיגלח את זקנו לא יוכל לקבל אישור חדש בטרם תחלוף שנה. אגב, החיילים שיזכו לגדל זקן יהיו חייבים לשאת עליהם את טופס אישור גידול הזקן, בכל עת.

בנוגע לימי ספירת העומר, מפרטת האיגרת, כי ההרשאה לגידול זקן הינה "פרט ליום העצמאות שבו מותר לגלח את הזקן. על אף זאת, רב צבאי רשאי לאשר בכתב בתקופה זו לחייל המקיים אורח חיים דתי, לגלח את זקנו בהתאם למנהג אבותיו".

ואיזה מין זקן יגדלו החיילים? גם את זאת מפרטת האיגרת: "הזקן יהיה מסודר והולם את ההופעה הצבאית הנאותה. הזקן יהיה באחת משתי הצורות האלה: זקן מלא ועבות מהפאות יורד עד הסנטר (כולל השפם), או זקן "צרפתי" המתחיל מאמצע הפנים, יורד עד הסנטר (כולל שפם)... החייל לא יהיה רשאי לקצץ את זקנו לכדי זיפים".