חשש קטניות

בין גלעד שליט ורחל אמנו נשאל הרב מרדכי אליהו, בראיון החגיגי במעייני הישועה, על כשרותו של שמן הקנולה בפסח. הרב מרדכי אליהו השיב כי "בכל אופן טוב להתרחק (משמן קנולה, י.א)" בנו, הרב שמואל אליהו, לעומת זאת פרסם באותה השבת בשו"ת המסרונים ב"עולם קטן" כי מדובר בשמן שאיננו קטניות. דברי האב, דברי הבן, דברי מי שומעים?


נעליים נוחות, 3 ליטר מים ו"מעט מן האור"

כפי שנחשף כאן בשבוע שעבר, "מעט מן האור" החליטו שמרגול איננה ספיישל (ראו בהמשך) והלכו על רעיון פרקטי יותר: שיתוף פעולה עם חברת "ארץ אהבתי" שהציעה לקוראים מספר מסלולים חווייתיים לטיולי חול המועד. בעיניי מדובר ביוזמה מקורית ומעניינת שהביאה לא מעט קוראים לשמור את הגיליון לימים הקרובים, טרם גניזה. זה כבר הישג.

זיקוקים ב"עולם קטן"

ב"עולם קטן" חגגו "קיבוץ גלויות": ירון לונדון, מרגלית צנעני, הרב ישראל אריאל, כצלה, הרב פרופ הרשקוביץ, דבורה נוב (תרפיסטית), דוד פדוה (ההנהגה הצעירה של בנ"ע), א"ב יהושע ומנחם ברוד (דובר חב"ד) - התכנסו כולם להגג על סדר פסח האישי שלהם.


מבחינת העלון מדובר במפגן כוח: הנה לכם, רק אנחנו הצלחנו לאחד מקיר אל קיר ולהביא את כולם, מהסלבס והשמאלנים ועד לרבני מכון המקדש והחב"דניקים - לעמוד אחד. אין ספק שמדובר בהישג, שספק אם אפשרי בבמות המקבילות. אך זו עיקר הטענה שלי כלפי מפגנים שכאלה, המרהיבים כמופעי זיקוקים אך ריקים מכל תוכן: לצחי בוקששתר יש מתכונים ארוכים יותר מסך המילים שהוקצב לא"ב יהושע כדי לספר על הפסח שלו (ושימו לב לשגיאות: "אגדה" במקום "הגדה", "אברה" במקום "עברה" - מי אשם?). גורלם של האחרים לא היה מזהיר יותר.

נפלא, זו חוויה היוצאת-מגדר-הרגיל להביא לבית הכנסת את מרגול וירון לונדון. אך מה השגנו? אילו לקחים עלו מהקטעים השטחיים שקובצו יחדיו? אם השו"ת הסלולרי הפך את ההלכה ל"טוויטר", יוזמות מסוג זה מנסות להפוך את הדיאלוג והמשותף לסיסמאות קצרות בעטיפה חגיגית. חבל.

מדבר מהשטח

נחמה פורתא מצאתי בראיון בין ארנון סגל לרב הצבאי הראשי, הרב אביחי רונצקי. זה לא היה ראיון "חגיגי" ובטח שלא "ראשוני" - אך הרצינות והטבעיות של ארנון הצליחו להביא את הרב רונצקי אל הקוראים בכנות שטרם פגשתי בבמות אחרות. להבדיל מהחגיגיות התפלה מהאייטם הקודם, הראיון השכיל לצייר את דמותו של אחד האנשים המשפיעים ביותר בציונות הדתית של 2009. יישר כח.

לא מעכשיו, לא מכאן

ב"מעט מן האור" וב"עולם קטן" עשו שימוש בשירו של אליעז כהן "משהו עוד יקום" - לזכר הנער שלמה נתיב ז"ל, שנרצח בפיגוע בבת עין. אלא ששירו של כהן כבר פורסם מזמן בספרו "שמע אד-ני" - ובחוסר הגינות הוא מוצג כ"שיר חדש" לזכר או לכבוד.

ראי אנחנו שתיים מספרות

כפולה נוספת בגיליון החגיגי של "עולם קטן", הוקדשה לשני סיפורים קצרים לקראת חג החירות. הכותבות: אורית כרמלי (עורכת מגזין הנשים הדתי הלל") ורעות גלעדי. גם בשבוע שעבר כתבנו כאן על המהפכה הפמיניסטית - והנה בלעדיות מלאה של נשות ישראל הכשרות על עולם הכתיבה והתרבות.


מתכונים מוצלחים וכשרים לפסח (עם או בלי לפתית) יזכו את שולחיהם בכבוד רב
mealel@kipa.co.il