ראיתם חמץ בפסח, ברחובה של עיר? בחג הנוכחי תוכלו להלשין על עסקים המציגים בפומבי חמץ למכירה, בתיבת דואר בשם ביעור חמץ שפתח הפורום המשפטי למען ארץ ישראל. במכתב ששלח נחי אייל, מנכ"ל הפורום המשפטי, תיאר את השתלשלות העניינים בנוגע לאיסור מכירת חמץ - מחוק חג המצות התשמ"ו-1986, שקובע כי "מצהרי יום י"ד בניסן עד עשרים דקות אחרי שקיעת החמה של יום כ"א בניסן, לא יציג בעל עסק בפומבי מוצר חמץ למכירה או לצריכה", ועד פסיקתה של השופטת תמר בר אשר צבן בשנה שעברה, בבית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, שפירשה את החוק כך שיתיר למכור חמץ בתוך עסק ולא בפומבי. עתירות ליועץ המשפטי לממשלה בכדי שיערער על הקביעה, נענו בשלילה. כתוצאה מכך, כותב נחי אייל, "בפסח בשנה שעברה עלה מספר המקומות שבהם נמכר חמץ והוצג בפומבי. כך למשל נמכר חמץ בפומבי בחצרות ובגינות של בתי קפה ומסעדות בערים הגדולות, כך שכל העובר ברחוב נחשף להפרת החוק בפומבי".

בכדי לאכוף את החוק, יזם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל פנייה ליועץ המשפטי לממשלה ולשר הפנים על מנת שישמרו בקפדנות על אכיפת החוק, ובמקביל פתח את תיבת הדואר המיוחדת, אליה ניתן יהיה לשלוח פרטים וצילומים של העסקים העוברים על החוק ומציגים חמץ בפסח. לדברי אייל, "הפורום המשפטי ידאג להגיש תלונות לרשויות המתאימות כנגד בתי העסק העוברים על החוק, ויעמוד על מיצוי הדין עימם".



כזכור, בשנה שעברה הוגשו כתבי אישום כנגד ארבעה בעלי מסעדות בירושלים באשמת עבירה על "חוק המצות" כשמכרו חמץ בפסח. בפסק הדין קבעה צבן כי חנות איננה עונה להגדרת "פומבי" על פי החוק, וכי רשות הרבים, כהגדרת רש"י, הינה פרהסיה ומקום שניתן לראותו מכל מקום, להבדיל מחנות שמהווה מתחם סגור ולפיכך איננה עונה להגדרה. השופטת טענה כי החוק אינו אוסר מכירת חמץ, אלא נועד רק "למנוע הצגת לחם, לחמניות ופיתות בפומבי", ולפיכך "נסיבות ארבעת כתבי האישום אינן מתארות עבירה לפי החוק שאוסר על בעל עסק להציג בפומבי מוצר חמץ.... מכולת, מסעדות ופיצרייה אינם באים בגדרו של מקום פומבי".

בשיחה לכיפה מסביר נחי אייל כי מאחורי היוזמה עומד הרצון "לשמור על הפרהסיה היהודית במדינת ישראל, ואכיפת החוק. זה הרצון שמניע את הפורום בכל הפעילויות שלו לחזק את ישראל כמדינה יהודית ולשמור את חוקי המחוקק".

"בפורום המשפטי יש מעל 200 חברים, עורכי דין ומשפטנים. אני מקווה מאוד שלא יגיעו הרבה פניות ושאנשים יקפידו על שמירת החוק, אבל במידה ויהיו - נדע לטפל בכל מקרה לגופו. כמובן, צריך לאמת את הנתונים. אם יש תמונות, ודאי שזה עובר.

"אני מבקש שכל מי שנתקל בעבירה של מכירת חמץ בפרהסיה, אם ניתן לצלם - היום יש לכל אחד מצלמה בפלאפון - לצלם ולהעביר את התמונות לכתובת האימייל שלנו, בצירוף שם וטלפון שנוכל ליצור קשר ולאמת הפרטים. מכאן ואילך אנחנו נמשיך את הטיפול".