כל שנה אני אוהב להסתובב בחנויות הספרים ולתור לי אחר ההגדה שתלווה אותי בשולחן החג. אני לא יודע למה, אבל באופן די מוזר כל שנה יש בי צורך לקנות הגדה חדשה. כאילו היה סיפור יציאת מצרים מתעדכן ומתאים עצמו לנסיבות החדשות. אולי זה רוח האביב ואולי זה סתם חיבה ישנה לריח ספרים חדשים, אבל זה כנראה גנטי אצלנו - כי בכל שנה אנחנו מקדישים את רבע השעה הראשונה של החג לשאלה מי יקבל איזו הגדה.

מאתים שנה להולדת רבנו


ההגדה החדשה, היוצאת לכבוד יום הולדתו המאתיים של הרש"ר הירש, היא למעשה הגדה מלווה - כלומר לא ממש שימושית בכדי לעקוב איתה במהלך המגיד, אבל אחת כזו, שטוב שתהיה בהישג יד. בשולי ההגדה נמצאים פנינים קצרים, שיעזרו לכם להפגין ידע ולעורר עניין בפני שאר המסובין, המהדרים עשו את המלאכה קלה ואפילו הציגו לצד כל באור כותרת קצרה, באמצעותה תוכלו להחליט אם להעמיק בקריאה או לדלג לפרוש הבא.

בסוף ההגדה, מצאתי באופן נדיר יש לציין, מפתח מיוחד לכל המושגים והמאמרים שהופיעו בה, כך שאם תזכרו באמצע הסדר בשנה הבאה שקראתם משהו "מתוק מדבש" תוכלי למצוא אותו בקלות.


מעט מן האור


ההגדה החדשה של הרב חנן פורת ללא ספק מושכת את העין, דפי הכרומו הצבעוניים בהחלט חריגים בנוף ההגדות למבוגרים. התלבטתי מהו הסיווג הנכון להגדה זו, שכן מצד אחד את טקסט ההגדה מלווים מספר מועט מאוד של רעיונות וניתן אף למצוא דפים ללא פירוש בצידם, אך מצד שני יש משהו קסום במינון הזה, המאפשר לשמור על תזמון נכון של המגיד, ושומר את הדיבור לקטעים הטובים ביותר.

החלק הארי של הספר מופיעה בסוף ההגדה, כאסופת מאמרים על הפסח, כולם בסגנון המאמרים שפרסם הרב חנן פורת בעלון מעט מן האור - עם מדרשיר בצידם, דבר שללא ספר הפך למותג האישי של הרב.

רק שלא יריבו


אני לא זוכר מתי בדיוק, אבל לפני עשור בערך היה גל של תמונות בתלת מימד אותן רואים בעזרת משקפיים מיוחדות, אך כמו שהוא בא כך נעלם הטרנד, ונותרנו צופים בתמונות דו ממדיות שטוחות. ההגדה החדשה במימד אחר מבקשת לשחזר את ההצלחה.

מיד שקיבלתי לידי את ההגדה הזו, מיהרתי לתלוש את משקפי תלת המימד המוצמדים לכריכת ההגדה, ולנסות בעצמי. אם הגדות פימו עושות לי את זה, אז הגדות מפימו בתלת מימד ללא ספק משאירות אותי פעור פה. ההגדה עצמה איננה מכילה פירושים וביאורים, ומצוינת לאלה המעוניינים לעקוב אחר הנעשה בסדר, ולהשאיר לאחרים את רשות הדיבור. ההגדה מתאימה למבוגרים אך ללא ספק תהיה המתנה המושלמת לילדים שיתלהבו להרכיב את המשקפיים ולהציץ בתמונות השונות. חבל רק שלהגדה לא מצורף עוד זוג משקפיים.

איפה האפיקומן


שעשוע נוסף לילדים סביב שולחן הסדר, היה ההגדה של המאיירת רינת גלבוע. גלבוע, קרובת משפחה של המאייר המפורסם מהציור השבועי לילד, מציעה לילדים הגדה צבעונית מעוטרת בציורים בהם מתחבאים דמויות מההגדה, ואלמנטים מהחג.

באופן אישי התקשיתי למצוא את חלק מהדמויות, ואציין רק שמלאכת החיפוש איננה פשוטה עבור הילדים. אבל המבוגרים שנוטים להשתעמם בסדר בוודאי ימצאו בה עניין.