ברגעים האחרונים לפני כניסת הממשלה החדשה, הצליחה שרת החינוך יולי תמיר לשנות קריטריונים לימודיים, לפיהם יוכלו בתי ספר, תחת הסעיף "תגבור לימודי יהדות", לקבל תקציבים ללימודי היסטוריה, אמנות, שירה, מוסיקה ועוד. כך גילה בימים האחרונים חבר הכנסת אורי אריאל (איחוד לאומי).

סעיף "תגבור לימודי יהדות" (תל"י) אפשר במשך השנים להעביר כספים באמצעות המשרד לענייני דתות ללימודי יהדות מוגברים בבתי הספר העל יסודיים, הדתיים לאומיים והחרדים. לפני כעשר שנים הועברה האחריות על סעיף זה למשרד החינוך, שקבע קריטריונים לתגבור לימודי יהדות. בפועל, המשיך התקציב להגיע לבתי הספר הדתיים, שכן הבקשות לתגבור לימודי יהדות הגיעו בעיקר מהם. תקציב זה מהווה כמעט 50% מתקציב הישיבות והאולפנות, מממן את חצי יום לימודי הקודש בישיבות התיכוניות, ובלעדיו זהה מספר שעות הקודש בישיבות התיכוניות לשעות הניתנות בתיכון ממלכתי רגיל.

בחודש האחרון, לפני הבחירות ואחריהן, פעל בחריצות משרד החינוך בראשות יולי תמיר, לקבוע מחדש את הקריטריונים לקבלת תקציב דרך סעיף תל"י. כך נקבע כי בתי הספר החרדיים לא יוכלו לקבל תמיכה כלשהי עבור תגבור לימודי יהדות, כי התכנים יועברו רק על ידי גורמי חוץ ולא על ידי מורי בית הספר, וכי לימוד תורה הכלול בסעיף, יוכל להיעשות רק לאחר שעות הלימודים הרגילות. בנוסף לזאת, הורחבה מאוד הגדרתם של "לימודי היהדות", באופן שיכללו גם היסטוריה, אמנות ויצירה, שירה ומוסיקה ועוד.

לדברי אורי אריאל, "התבחינים החדשים יוצרים מצב אבסורדי לפיו אפילו מחקר על אזכור השבת בשירת הרוק הישראלית ייחשב כלימודי יהדות, יתוקצב בהתאם, והעמותה שתקדם מחקר כזה על ידי תלמידי התיכון תזכה לתמיכה נדיבה - בעוד שלימודי תורה ויהדות קלאסיים יוצאים מחוץ לתבחינים החדשים ולא יתוקצבו ולו באגורה". השינויים, כמובן, נקבעו לפני כניסת הממשלה החדשה, למרות שהם יחולו רק משנת הלימודים הבאה, תש"ע.

בתגובה פנה חבר הכנסת אריאל לשרת החינוך בדרישה להקפיא את הקריטריונים ולהשאיר את ההחלטות לשר החינוך החדש. "אם יקבעו התבחינים לשנת תש"ע בעוד חודש או חודשיים, איש לא יפגע מכך , אבל העיקרון הדמוקרטי של כיבוד תוצאות הבחירות דווקא ירוויח מכך", אמר. אריאל פנה בעניין גם לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, בטענה כי לאור פסיקת בית המשפט העליון בנושא, אין ממשלת מעבר רשאית לבצע מהלכים בלתי הפיכים שישפיעו על אופן פעילותה של הממשלה הבאה, למעט עניינים דחופים במיוחד.

זהו אינו הסבב הראשון בין אריאל לתמיר בנושא סעיף "תגבור לימודי יהדות". כזכור, לפני כשנה החליטה תמיר לקצץ בצורה חדשה את סעיף "תגבור לימודי יהדות", מה שגרר כנס חירום של בכירי מערכת החינוך הדתי וסיעת האיחוד לאומי-מפד"ל. אריאל טען אז כי השרה תמיר מנסה לחלק את הכספים המגיעים לידי הישיבות התיכוניות והאולפנות בין כל בתי הספר בארץ, תקציב שהופחת בלמעלה מ-50% מאז הועבר משליטת המשרד לענייני דתות למשרד החינוך.

מיועצת התקשורת של השרה יולי תמיר נמסר כי "התהליך התקיים במהלך החודשים האחרונים טרם הקמת הממשלה, ונעשה בצורה מקצועית ועל פי חוק, בעבודה של הגורמים המקצועיים במשרד ובמשרדי הממשלה הרלוונטיים. התקנות פורסמו להערות הציבור לפני אישורן הסופי, והתהליך הגיע לכדי סיום".