המשבר הכלכלי שפוקד את העולם גורם לאנשים לתרום פחות, מסתבר, אבל מסקר של מכון גיאוקרטוגרפיה עולה כי הציבור ממשיך לתרום, וכי דתיים ימשיכו לתרום הרבה יותר מאשר עמיתיהם החילוניים. הסקר הוזמן לקראת פסח על ידי עמותת מתן, כיוון שבפסח נרשמת בדרך כלל עלייה בתרומות הציבור לעמותות.


מפילוח התוצאות השנה עלה כי דתיים וחרדים מתכוונים לתרום בתקופת המשבר יותר מאשר חילונים - 12.9% מהדתיים ימשיכו לתרום בתקופה הקרובה יותר מאשר בתקופה שקדמה למשבר, לעומת 3.2% בלבד מהחילונים. 21.6% מהחילונים אמרו כי אינם תורמים אף פעם, לעומת 9.2% מהחרדים. ואם כבר סטיגמות, הרי שהירושלמים מתכוונים לתרום השנה יותר מתושבי תל אביב - 8.6% בירושלים לעומת 2.5% בלבד בתל אביב.


הסקר, שנערך במהלך השבוע הרביעי של חודש מרץ 2009, כלל מדגם של כ - 500 נשאלים, נשים וגברים בוגרים מהישובים היהודיים בישראל וכלל שאלות מרכזיות המשקפות את התנהגות הציבור בנוגע לתרומות, בעקבות המשבר הכלכלי. השאלות שנשאלו היו : "האם אתה נוהג לתרום לארגונים חברתיים או לגופים המסייעים לנזקקים או למטרות חברתיות שונות כגון: סיוע לילדים בסיכון, הגנה על נשים נפגעות אלימות ותקיפה מינית, סיוע לקשישים, לחולים במחלות קשות, לבעלי מוגבלויות וכדומה?" ו"אם כן, האם לאור המצב הכלכלי, אתה תורם יותר או פחות מבעבר?".
בסך הכל, העלה הסקר, למעלה ממחצית הציבור הישראלי (53%) תורמים באותה מידה או יותר מבעבר, למרות המשבר הכלכלי, ורק 24% תורמים פחות בגלל המצב הכלכלי.


אהובה ינאי, מנכ"ל מתן, אמרה כי "ממצאי הסקר מחזקים את העובדה שלתרומה, דווקא עכשיו, יש חשיבות חברתית. אנו מצפים לראות שאלו שחשים בטחון כלכלי כלשהו יגדילו את תרומתם, דווקא בעת הזו ויותר מתמיד. נתוני הסקר חשובים לנו מכיוון שבקשר שלנו אל העולם, אנו לומדים כי אנשים פרטיים ועסקים מעריכים מחדש את נושא התרומה לקהילה ככל נושא כלכלי וחברתי אחר".