הנהלת בתי הדין הרבניים תקים בזמן הקרוב מכון השתלמות לדיינים, ובראשו יעמוד הרב שלמה דיכובסקי, דיין בבית הדין הגדול לשעבר, כך אומר היום בשיחה לכיפה הרב אלי בן דהאן, מנהל בתי הדין הרבניים. את ההודעה בדבר הסכמתו של הרב דיכובסקי לשמש בתפקיד יושב ראש המכון להשתלמות דיינים מסר אתמול (ד) הרב בן דהאן במהלך הכנס שהתקיים במכללת שערי משפט, לרגל פרישתו לגמלאות של הרב דיכובסקי מתפקידו כדיין בבית הדין הגדול. בכנס השתתפו נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב שלמה עמר, שר המשפטים המיועד פרופ יעקב נאמן ויו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד יורי גיא-רון.


"ההחלטה להקים מכון השתלמות לדיינים התקבלה כבר לפני מספר חודשים", מספר הרב בן דהאן, ואנחנו אמורים להקים אותו בקרוב, לאור הסכמתו של הרב דיכובסקי לעמוד בראשו".



מכון ההשתלמות מיועד לאלה שכבר סיימו את הבחינות וקיבלו תעודת כושר מהרבנות הראשית, וכעת מועמדים להיות דיינים. אלו יעברו השתלמות מרוכזת במשך 4-5 ימים, בה יקבלו הכנה טובה יותר לתפקיד אליו הם מייעדים את עצמם. בשלב הראשון מדובר על הכשרה של מועמדים לדיינות, ובשלב השני הכשרה של דיינים מכהנים. הדגש יהיה על התחומים המעשיים - הם יקבלו תיקים עם טענות, והמגמה תהיה לבדוק כיצד המועמד משמש כטוען של צד אחד, כטוען של צד שני, איך הוא דן ומנתח את הטענות, מה המשקל שהוא נותן לצדדים השונים, איך הוא מתייעץ עם חבריו או איך הוא פוסק לבד".

"לפני כמה חודשים היה דיון בוועדה למינוי דיינים, ועורכי הדין העלו את הצורך במכון כזה. אבל הייתה הסכמה של כולם סביב הנושא, שזה דבר נחוץ שיכול לסייע בבחירת המועמדים הנכונים".

הקושי הגדול הוא שאין לנו תקציב ייעודי לזה, ואנחנו נצטרך לגרד את התקציב מבפנים. התנגדויות של גורמים שונים אין כרגע, ואנחנו מניחים שהמועמדים יהיו מעוניינים לעבור השתלמות כזו כי זה יקדם את הדירוג שלהם.

בשיחה לכיפה אומר ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת שערי משפט, כי מדובר בפעם הראשונה שמכון כזה מוקם, והוא יהיה דומה במתכונתו למכון השתלמות לשופטים. עוד פירט הכהן כי במהלך הכנס יצא אהרון ברק באופן נחרץ נגד הניסיונות להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים, שיוכלו לדון כבוררים בענייני ממונות. ד"ר דפנה הקר מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב הפתיעה בנתונים, לפיהם עדיף למשפחות משכבות סוציו אקונומיות נמוכות להתדיין בבתי הדין הרבניים מאשר בבית המשפט לענייני משפחה. הסיבות המרכזיות הן שבית הדין הרבני אינו מצריך שכירת עורך דין, ההליכים פשוטים יותר והיחס למתדיינים חם ואוהד.


במהלך הערב יצאה קריאה משותפת של הרב שלמה עמר, אהרון ברק ועו"ד יורי גיא רון, להקים וועדה משותפת של דיינים ושופטים שתגבש דרכים להתמודדות עם "מרוץ הסמכויות" שמקיימים זוגות לפני גירושין בין בתי הדין ובתי המשפט.