בד בבד עם תופעת הרווקות המאוחרת הפורחת בציבור הדתי לאומי, קמים גם ארגונים התנדבותיים הפועלים במרץ למגר אותה. כזה הוא ארגון "קשר - חברים מכירים", הפועל ביצירתיות בכדי לבנות חורבות רבות מחורבות ירושלים ובר אילן.

רכזת הארגון, כרמית שוורץ, מספרת כי הכול החל לפני כשש שנים במעוז רווקי הציבור הדתי לאומי במרכז הארץ, הלא היא אוניברסיטת בר-אילן. חברתה של כרמית, בחורה בשם חמוטל לווין, הגתה רעיון יצירתי לבריאת ארגון שידוכים אפקטיבי במיוחד. התוכנית: איסוף שדכנים חובבים - "מקשרים" בשפת הארגון, והפגשה קבועה ביניהם לצורך תיאום שידוכים. לווין כינסה חברים וחברות, ואף דמויות מפתח בעולם השידוכים הדתי לאומי, והפגישה את כולם לערב הסברה והתאמה, בגיבוי לוגיסטי של לשכת רב הקמפוס, המדרשה והכולל באוניברסיטה. כך התחיל הארגון לרוץ, וכיום הוא מונה כ-160 מקשרים, כאשר באמתחתו של כל אחד נמצאים בין 20-60 מועמדים לשידוך. חישוב מהיר מעלה כי בבסיס הנתונים של ארגון "קשר" נמצאים בין 3,000 ל-10,000 מועמדים.



"יש לנו שני מוקדים, עוטף ירושלים ועוטף בר אילן, ובכל אחד מהמוקדים מתקיימת פגישה חודשית שבה משתתפים רבים מהמקשרים. לכל מקשר, כאמור, יש רשימות אישיות של מכרים וחברים, ורשימות של אנשים שהוא ערך עימם ראיון אישי והוסיף אותם למאגר. המקשרים מגיעים למקום המפגש, מתיישבים סביב שולחנות על פי התאמה של קבוצות גיל וסגנונות חיים, ומתחילים להחליף ביניהם שמות, תמונות וטפסים במשך למעלה מארבע שעות. בדרך כלל מקשרת בת 21 לא תשב עם מקשר בין 35, כי סביר להניח שהמאגרים שיש בידיהם פחות מתאימים.

"היתרון במפגש כזה הוא הרחבה עצומה של מעגל ההצעות הרלוונטיות לשידוך. אם ניסיתי לשדך חברה שלי לחמישים מועמדים ונגמרו לי ההצעות, הרי שפה אני מקבל עוד עשרות הצעות רלוונטיות."

אין דבר כזה לשדך בחור על סמך הגובה

בראש הארגון עומדים שלושה אנשים - כרמית ובעלה, האחראים על אזור בר אילן, ובחור בשם עזרא, המרכז את אזור ירושלים. ייחודיותו של הארגון הוא בהיכרות אישית עם המועמדים. "אצלנו אין דבר כזה לשדך בחור רק על סמך הגובה שלו, המקצוע שלו והתחביבים. או שהמקשר מכיר אותו אישית, או שהוא ערך איתו ראיון מעמיק, ומילא את הטפסים והטבלאות שלנו שכוללים תיאור של המועמד את עצמו, ותיאור של תכונות, מראה וכיוונים דתיים של בן הזוג שהיה רוצה להתחתן איתו". אגב, בכדי להיכנס לארגון בתור מקשר, תצטרכו לפחות עשרה מועמדים באמתחתכם בתור רף קבלה.

"יש לנו 36 חתונות ישירות, כלומר מועמדים שהתחתנו לאחר שהמקשרים שלנו הפגישו ביניהם. מעבר לזה, אני מכירה עוד הרבה מאוד סיפורים לא ישירים. לדוגמא, בעלי, כאחד המקשרים, הכיר לחבר טוב שלו בחורה דרך הארגון. הם לא התחתנו, אבל הבחורה הזו הכירה אותו לחברה שלה, איתה הוא התחתן. זה עוד יתרון של אופי העבודה הזו - ברגע שאתה מתחיל את התנועה של ההיכרות, היא ממשיכה מאליה. הרבה אנשים מרגישים תקועים ללא הצעות, במצב לא זורם. ברגע שיש עשייה והתארגנות, אנשים מציעים אחד לשני וזה ממשיך לרוץ.

לאחר הפסח, מספרת כרמית, ייערך כנס ראשון של הארגון, בו ישאו דברים יועץ הזוגיות אברהם כץ, הרב יהושע שפירא, ורב הקמפוס בבר אילן. בין הנושאים שיעלו בכנס: ארגז כלים ושיטות לשדכן, החשיבות בעיסוק במצווה, איך ללוות זוג עד החתונה, מתי כדאי לשלוח לייעוץ, ואיך לא מתעייפים מהכישלונות.

"הרבה מאוד מקשרים מרגישים מותשים", אומרת כרמית, "זו עבודה מאוד קשה ולא מספקת - אתה יכול להוציא 100 דייטים בלי חתונה אחת. מטרת הכנס לתת כוחות לאנשים להמשיך, וגם לתת הכוונה מקצועית ודרכי הפעולה".

המעוניינים להצטרף כמקשרים מוזמנים לשלוח מייל, ויש גם מייל למעוניינים להשתדך.