סבב נוסף במאבק המתמשך בין בתי הדין הרבניים לבג"צ: בעתירה שהוגשה בסוף השבוע לבית הדין הגבוה לצדק, מתבקש בג"צ לשלול לחלוטין את סמכות בית הדין הרבני מלדון כבורר בסכסוכי ממון, גם אם הדבר נעשה בהסכמת שני הצדדים, ולהורות על ביטול רטרואקטיבי של כל פסקי הבוררות של בתי הדין, אשר אושרו על ידי בתי המשפט.

תחילתו של הסיפור בסכסוך כספי בין העותר, אדם בשם דוד נחמן רוטנר מירושלים, לבין אדם בשם מלול, שביקש להתדיין בבית הדין הרבני. רוטנר נענה לבקשתו, אך לאחר שבית הדין הרבני פסק לטובתו של מלול וביקש לאשר את הפסק בבית המשפט, החליט רוטנר להוכיח כי לבית הדין הרבני כלל אין סמכות לפסוק בעניינו.

כדי להוכיח כי אסור לבתי הדין הרבניים לדון כבוררים בענייני ממון, גייס רוטנר את פסק הדין של "בג"צ סימה אמיר", הטוען כי "אין לבית הדין כוח וסמכות להכריע במחלוקת בתורת בורר מכוח הסכם בוררות בין בעלי הדין, בעניין שעל פי טיבו אינו בתחום סמכותו על פי הדין. בית הדין לא קנה סמכות מכוח הדין להכריע במחלוקות כבורר, ואין הסכמת הצדדים מועילה להקנות לו סמכות כזו."

רוטנר גייס לטובתו גם את קביעתו של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שכתב כי "עיסוקם של בתי הדין הרבניים הממשלתיים ביושבם כבוררים, דבר שאינו מצוי בתחום סמכותם, גורם לעינוי דין חמור ביותר", זאת מכיוון שהעיסוק בבוררות בא על חשבון הזמן והמשאבים שעל בית הדין להקדיש לענייני המעמד האישי.

רוטנר מפנה אצבע מאשימה גם כלפי בתי המשפט, המכירים ומאשררים לאחר מעשה את פסקי בתי הדין הרבניים - "הלכה למעשה", נכתב בעתירה, "מתאפשר מצב בו ניתנת אפשרות פרקטית לבתי הדין הרבניים לשים את פסיקת בג"צ לפלסתר, בייחוד באופן בו בתי המשפט מאשרים פסקי דין אלו הבטלים מעיקרם הניתנים ע"י בתי הדין הרבניים בחוסר סמכות".

מסיבות אלו ביקש מבג"צ להוציא צו על תנאי שיורה למנהל בתי הדין הרבניים ולמנהל בתי המשפט להסביר מדוע הם מתנהלים כנגד פסיקת בג"צ, וכן להורות על ביטול רטרואקטיבי ש לכל פסקי הדין שהוצאו על ידי בתי הדין, ואושרו על ידי בתי המשפט.

מדוברות בתי הדין הרבניים נמסר כי "העתירה הועברה להנהלת בתי הדין רק היום. הנהלת בתי הדין הרבניים תלמד את העתירה ותשיב לבג"צ כמקובל".

האם יפסוק בג"צ כנגד בתי הדין הרבניים ובכך יצמצם את סמכויותיהם בצורה ניכרת, או שמא יכיר בהם כבוררים בענייני ממון? אין לדעת, אך ככל הנראה אין מדובר בסבב האחרון בהתכתשות השגרתית בין "דת" ל"מדינה".