בית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע דחה את עתירת החברה להגנת הטבע נגד הקמת היישוב מרשם בחבל לכיש עבור מפוני גוש קטיף. בזאת הושג ניצחון נוסף של אנשי היישוב, בסבב ההתכתשויות המשפטיות הבלתי פוסק בין החברה להגנת הטבע לבינם.


כפי שנכתב בעבר בכיפה, לפני למעלה משנה החליטה ועדת השרים להתיישבות בראשות אהוד אולמרט להקים ארבעה יישובים במזרח לכיש, ביניהם היישוב מרשם שאמור היה לקלוט את מתיישבי כפר דרום ותל קטיפא. החברה להגנת הטבע ערערה למועצה הארצית לתכנון ובניה שלא קיבלה את הערעור, ולאחר מכן עתרה לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, בטענה כי ישראל חתמה על אמנה בינלאומית האוסרת עליה לפגוע בחי ובצומח בשמורה הביוספרית. רשות שמורות הטבע טענה אז כי ישראל לא נקטה צעדים מספקים בכדי לוודא שהחי והצומח בחבל לכיש לא ייפגעו. בחברה להגנת הטבע ביקשו להעתיק את המתיישבים ליישוב חזן השוכן 5 ק"מ צפונית למרשם, ובכך למנוע את הקמת מרשם. היישובים מרשם וגבעת חזן כוללים כ-1,000 יחידות דיור.

בית המשפט לעניינים מנהליים דחה, כאמור, את עתירת החברה להגנת הטבע.

החברה להגנת הטבע מסרה בתגובה כי "צר לנו כי 25 המשפחות העתידות לגור במקום העדיפו להקים יישוב חדש במקום להתחבר ליישוב המתוכנן להיבנות בקרבת מקום", והודיעה כי לאחר קבלת החלטת בית המשפט תלמד אותה ותשקול את צעדיה בהמשך.

מיד לאחר הגשת העתירה של החברה להגנת הטבע, אמר מזכיר היישוב מרשם, קובי אלירז, כי טענות החברה "קיקיוניות", וכי היישוב עבר את כל התהליך הסטוטורי בטרם אושרה הקמתו. לדברי אלירז, מדובר בטענות עורבא פרח, ובניסיון להשאיר את מפוני גוש קטיף ללא קורת גג.


ממנהלת ההקמה מזרח לכיש של משרד השיכון נמסר כי "משרד השיכון חושב שבית המשפט קיבל החלטה נכונה. הוא אינו מתערב בהליכי תכנון של ועדות תכנון לאורך כל הדרך. היישוב מרשם עבר את כל הליכי התכנון המקובלים, מהוועדה המקומית דרך הוועדה המחוזית ועד לדיונים בוועדה הארצית, כפי שנדרש על פי חוק. בית המשפט מתערב בשיקולי ועדות התכנון רק במידה וההליך הפרוצדוראלי היה לקוי. לכן דחה בית המשפט את העתירה שביקשה לדון בשיקול הדעת של ועדות התכנון. התוכנית נכונה וראויה, ואנחנו שמחים על כך".