האשמות חריפות נגד חברי הנהלת ההקדש שהיו אמורים לשמור על בית הרב קוק ביפו. בשאילתה שהגיש אתמול ח"כ אורי אורבך לשר הפנים, מאיר שטרית, נחשף כי הבית נמכר לכרישי נדל"ן, למרות שהיה אמור להישמר. "לאחרונה מכרו חברי הנהלת ההקדש את המבנה ליזם נדל"ן המתכוון להרוס את המקום", אמר ח"כ אורי אורבך, ושאל את שטרית כיצד יפעל משרדו לשמור על המבנה הלאומי ההיסטורי.

השר שטרית הפנה בדבריו אצבע מאשימה כלפי בית הדין הרבני של תל אביב, ואמר כי הם אלו שאישרו למכור את המבנה - "קיימת עתירה בבג"ץ נגד החלטת בית-הדין הרבני בתל-אביב, שהתיר למכור את נכסי ההקדש "שערי תורה" ואישר את הסכם המכירה. זה דבר, אגב, שמוזר בעיני כשמדובר ברב קוק, למה בית-הדין הרבני הגדול מאשר למכור". עוד הוסיף שטרית כי בית הרב קוק עתיד להיכלל בתוכנית שימור של העירייה, שתחול עליו גם במידה והוא נמצא בידיו של יזם פרטי - "יש תוכנית שאושרה, שמייעדת את האזור הזה כולו לשימור, ובעצם המכירה לא משנה את הייעוד של המבנה, תוך תקווה שההפקדה תסתיים ותקבל תוקף. גם יכול שיהיו התנגדויות, אבל הוועדה לא חייבת לקבל אותן".

סכנת הריסתו של בית הרב ביפו נחשפה בעבר בכיפה. באותו המבנה שכנו זה לצד זה בית מגוריו של הרב וישיבת שערי תורה שהקים בשנת תרנ"ד (1894), שהיוותה בסיס ראשוני לישיבת מרכז הרב שקמה מאוחר יותר. לדאבון הלב, חלקו של המבנה כבר נהרס, כמו גם בית הכנסת "קהל חסידים" הסמוך, שנהרס לחלוטין. לפני שנה רכש איש העסקים היהודי-אמריקאי אדמונד שמסי את מתחם "שערי תורה" תמורת 6.3 מיליון דולר.

ח"כ אורלב התערב בדיון, ואמר לשטרית כי החוק איננו מספיק, כיוון שלדבריו נעשים כל מיני תרגילים תכנוניים. "כמו שאתה יודע, ההון קורץ ומכופף לפעמים כל מיני חוקים" אמר אורלב לשטרית, "לכן אני שואל את אדוני השר, האם לפני שאדוני מסיים את תפקידו הוא יהיה מוכן להשאיר הנחיות חד-משמעיות, עם תשומת לב מיוחדת, לנכס הזה, שבעלי הון שמו את עינם עליו".

שטרית השיב כי אין צורך בהתערבות נוספת שלו מעבר לחוק היבש: "אתה יודע שאנו מנועים מלעשות מחטף בימים האחרונים של כהונתנו בערב הדמדומים של הממשלה הזאת. אני חושב שלא צריך גם שום הנחיות מיוחדות שלי, החוק מאוד ברור בעניין זה".

תוך כדי הדיון התערב ח"כ ציון פיניאן מהליכוד ואמר כי גם בית הרב קוק בטבריה בסכנת סגירה או הריסה, בעקבות סכסוך בין גופים בטבריה, וביקש מהשר שטרית להתערב, אך זה ענה לו כי אינו מכיר את הנושא.

יוסי פלדמן מהמועצה לשימור אתרים כועס מאוד כשמעלים בפניו את הנושא. בשיחה לכיפה הוא אומר כי "הקדש זה קבוצת אנשים שממונה לשמור על הנכס, היא לא יכולה למכור. עצם המכירה הוא מעשה בלתי חוקי. הם כבר הגישו תוכנית לאשר להם בנייה, למרות ששר הפנים בתשובתו אמר שהמתחם הוא לשימור. אני מאוד מפחד שכאשר הדברים לא מוגדרים מספיק, אנשים קובעים עובדות בשטח, ואחר כך זה חי וקיים.


"אנחנו נכנסנו לתמונה באמצע שנות השמונים והזדעזענו מההפקרות וההזנחה שיש במקום. השגנו כסף ושיקמנו את בית הכנסת. מסתבר שהאינטרס של מי שהיה ממונה לטפח את המקום, היה כספי. מה שקרה שם זה שההקדש היה מתחילת המאה. מכל האנשים שהיו בו נשאר רק אדם אחד שכבר לא יודע איפה הוא, אז החתימו אותו והקימו הקדש חדש.

"הרב קוק זה לא עוד איזה רב, זו תקופה וזה תחילת הסיפור של תורה ועבודה. ב"שערי תורה", למעשה, צמחו בני עקיבא וכולם. אני מאוד כועס על החבורה הזו, חניכי הרב, שלא הופכים את העולם. לדעתי זו אחת השערוריות הגדולות. זה סמל, זה לא בית".