קונפליקטים בכותל המערבי: ביקורו הצפוי של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 בישראל באמצע חודש מאי, אמור להשבית למשך שעות רבות את תפילות הציבור בכותל. זאת כאמצעי ביטחון שנוקטים שירות הביטחון הכללי והמשטרה. רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, מביע התנגדות נחרצת.

על פי התוכנית, צפוי האפיפיור לנחות בארץ ביום שלישי, ולעלות על מסוק שיוביל אותו למנחת בהר הצופים. שם יתקבל על האפיפיור על ידי ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, ומשם ייסע למעונו הרשמי של שגריר הוותיקן בישראל בהר הזיתים. לצורך כך ישופצו הצירים המרכזיים באזור, לראשונה מזה 20 שנה. ממעונו של השגריר ייסע האפיפיור למיסה מרכזית בכנסיית גת שמנים הסמוכה לנחל קידרון, ומשם יעלה אל הכותל המערבי, ממנו יפונו לחלוטין, עוד משעות הלילה, המתפללים והקבצנים. מאוחר יותר יגיע האפיפיור לביקור בבית נשיא המדינה ולפגישה עם הרבנים הראשיים.




בדיון שהתקיים בלשכתו של רב הכותל, בהשתתפות בכירי היחידה לאבטחת אישים ומשטרת ירושלים, התברר כי מיקום אכסנייתו של האפיפיור במזרח ירושלים, ביקורו בכותל המערבי, בעיר העתיקה ובהר ציון, ייצרו בעיות תנועה קשות בעת שהייתו בעיר, וסגירה לזמנים ארוכים של דרכי הגישה לאזור. כוחות הביטחון הבהירו כי תיאסר כניסתם של מתפללים לרחבת הכותל, מחצות הלילה שלפני ביקורו של האפיפיור.

בתגובה הודיע הרב רבינוביץ כי לא ייתן את ידו להפסקת התפילה בכותל, ואמר כי יש למצוא דרך שתשלב בין הרצון לשמור על ביטחונו של האפיפיור לבין רציפות התפילה בכותל - "לא ייתכן כי ביקור האפיפיור יפגע במתפללים הפוקדים את הכותל המערבי, אשר רבים מהם עושים במשך שנים תפילתם הקבועה ליד שריד בית מקדשנו", אמר. בראיון לקול ישראל הוסיף הרב רבינוביץ כי "אין לאפיפיור עדיפות על פני אחרים ויש למצוא דרך שתאפשר למתפללים להמשיך בתפילתם בעת הביקור". במהלך הדיון סוכם כי אנשי השב"כ והמשטרה יבחנו מחדש את דרישות הביטחון, נוכח עמדתו הנחרצת של הרב.

דובר מחוז ירושלים של המשטרה סירב להגיב לנושא ואמר כי "אנחנו לא נמסור שום דבר בנושא אבטחת האפיפיור עד השלמת כל תוכניות האבטחה".