עתירת המרכז לפלורליזם יהודי כנגד הרב שמואל אליהו, בעקבות התבטאויותיו כנגד סטודנטים ערבים הלומדים בצפת, נדחתה היום על ידי בית המשפט העליון, שהסביר כי איננו נוהג להתערב בהחלטות היועץ המשפטי לממשלה.

תחילתה של הפרשה בשנת 2002, כאשר מחבל מתאבד שהתפוצץ באוטובוס אגד בצומת מירון, הזהיר קודם לכן סטודנטית ערביה בשם יאסרה בכרי, והודיע לה שהוא עומד לבצע פיגוע. יאסרה הזהירה את חברתה המוסלמית שישבה לצידה, ושתי הסטודנטיות מיהרו לרדת מן האוטובוס ללא שהזהירו את הנוסעים או הודיעו למשטרה. עשר דקות מאוחר יותר אירע הפיצוץ, שהרג 9 נוסעים ופצע 40 מהם. בעקבות הפיגוע הוגש כתב אישום כנגד יאסרה בכרי בעוון אי מניעת פשע.

לאחר שנחשף סיפורה של הסטודנטית הערבית, קרא הרב שמואל אליהו, רבה של צפת, להנהלת מכללת צפת להפסיק את לימודיהם של הסטודנטים הערבים במכללה. הרב אליהו אמר כי "הסטודנטים הערבים הם נטע זר בצפת ומסכנים את תושביה לא רק מבחינה ביטחונית, אלא גם מבחינה מוסרית. הוכחה חותכת על-כך קיבלנו השבוע, כאשר סטודנטית ערביה שידעה על הפיגוע העומד להתרחש בצומת... אי-אפשר ללמוד עם סטודנטים תומכי טרור המחפים על טרור. אי-אפשר לטפח את השכלתם של סטודנטים המטפחים טרור". מאוחר יותר קרא הרב אליהו שלא להשכיר דירות בעיר לערבים.



שלום ואחווה בין יהודים וערבים

בעקבות ההתבטאויות נפתחה נגדו חקירה בשנת 2006, וכתב אישום הוגש נגדו על ידי פרקליטות צפון. במקביל דרש המרכז לפלורליזם יהודי להשעות את הרב מתפקידו באופן מיידי. במהלך הדיונים הגיעה הפרקליטות להסדר עם הרב אליהו, לפיו יקרא הרב לנהוג בכל אדם בכבוד והתיק נגדו ייסגר. הרב אליהו אכן קרא "לשלום ואחווה בין יהודים וערבים", הבהיר כי לא התכוון בדבריו לכלל הציבור הערבי אלא למחבלים בלבד, והתיק נסגר. בנימוקי ביטול כתב האישום נכתב כי לדעת הפרקליטות, התועלת שבקריאת הרב לכבוד ולשלום גדולה מהתועלת שבקיום משפט ארוך וסבוך.

המרכז לפלורליזם יהודי התנגד נחרצות לביטול כתב האישום, ועתר לבית המשפט העליון כנגד היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה והרב שמואל אליהו. בתגובה לעתירה פסק בית המשפט העליון כי אינו נוטה להתערב בהחלטות היועץ המשפטי לממשלה, אלא רק במקרים נדירים של חוסר סבירות מהותי. חוסר סבירות זה אינו מתקיים במקרה הנוכחי מאחר ו"המשיב הצהיר והתנצל בפני מי שנפגע בדבריו. עוד הוסיף דברים לגבי חשיבות כבוד האדם לפי היהדות, וקרא לשלום ולאחווה בין יהודים וערבים. המשיב פרסם את הדברים בכלי התקשורת". השופט אליעזר ריבלין הוסיף כי בתחום עבירות חופש הביטוי קיימים קשיים מיוחדים והוא מצריך זהירות מיוחדת. בנוגע להתבטאויות נוספות שליקטו אנשי המרכז לפלורליזם יהודי אמר השופט כי "גם אם צורמות הן לאוזני חלק גדול מן הציבור, קיים ספק רב אם באות הן בתחום המשפט הפלילי ששמור מטבע הדברים - ובמיוחד בהקשר של גבולות השיח הציבורי - למקרים הקיצוניים ביותר".

חבל על כספי התורמים

בשיחה לכיפה אומר הרב שמואל אליהו כי שמו האמיתי של המרכז לפלורליזם יהודי הוא התנועה הרפורמית: "שם הכיסוי הזה הוא עוול, כי יש להם שם הכול חוץ מפלורליזם ויהדות. התנועה הרפורמית תשכיל לעשות אם במקום להתעסק ברדיפת רבנים תתעסק במשהו יותר חשוב. ההתנהלות סביב העניין הזה ארכה למעלה משבע שנים באינסוף מכתבים ותכתובות, והם העסיקו לצורך העניין כמה וכמה עורכי דין ועובדים רבים. התוצאה בסוף היא אפס, וחבל על כספי התורמים בארה"ב שתורמים להם כי הם רוצים משהו לעשות משהו טוב בארץ ישראל ובסופו של דבר מקבלים את רדיפת הרב הזה והרבה הוא. יש הרבה דברים בארץ שדורשים תיקון, מפעלים נסגרים, וזה מה שיש להם לעשות? זה מציג את התנועה הרפורמית באור מאוד עלוב ועצוב. בעיקר עצוב".