לאחר שבתחילת השבוע דיווחנו כי הרב יעקב יוסף, ורב שכונת גבעת משה בירושלים, פרסם בעלון "ארץ ישראל שלנו" פסק הלכה לפיו, חיילים המשרתים בבסיסי צה"ל לא יכולים לצאת ידי חובת מצוות קריאת פרשת זכור שכן, לדבריו, "ברוב ספרי התורה בבסיסי צה"ל יש בעיות כשרות וקיים ספק גדול אם יוכלו החיילים לקיים את המצווה כהלכה".

הבעיה העיקרית, לדברי הרב יוסף, היא שבחלק גדול מספרי התורה בצה"ל מטביעים חותמות מים שכתוב בהן "רכוש צה"ל" כדי למנוע גניבות. "חותמת מים זו פוסלת את ספר התורה ואי אפשר לברך עליו, וכל שכן שאי אפשר לקיים בו מצוות עשה דאורייתא של קריאת פרשת זכור" טען הרב בעלון והעלה הצעה לחיילים לבקש לצאת הביתה בפרשת זכור ולצאת ידי חובה בקריאה בבית הכנסת.

הרב שרלו: אלף בית של הלכות צבא

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת ההסדר בפתח תקוה נדרש לסוגיה, וכתב כי איננו מבין את מגמתו של הרב יוסף. לדבריו "תפקידו של פוסק הלכה במצבים כאלה הוא למצוא את כל הסיבות לקולא, ולאפשר קיומה של המצווה הזו בצבא, כפי שרוב מוחלט של החיילים נאלץ לעשות."


הרב שרלו העלה תמיהה בדבר ישומו של פסק ההלכה, שכן לא ניתן לשחרר את כל החיילים המשרתים בצה"ל בכדי לקיים את המצווה. "הבה נניח שיש יחידות שלמות שהן דתיות - היעלה על הדעת שהגיזרה שהם מופקדים עליה תופקר בשל העובדה שצריך לקרוא פרשת זכור? וכי אין זה מקרה מובהק של הלכות צבא, של הלכות העוסק במצווה, של הלכות מלחמה ועוד ועוד - איך בכלל ניתן לפסוק פסק הלכה המבוסס על כך? ובכלל, גם אם יש מעט חיילים דתיים ביחידה - האם זו דרכה של הלכה לפסוק הלכה על בסיס העובדה שב"ה יש חילוניים ולכן הדתיים יכולים לצאת הביתה? הזו דרך הפסיקה בצבא?"

דובר צה"ל: הספרים כשרים

בלשכת דובר צה"ל שוללים את דבריו של הרב יעקב יוסף. ואומרים כי למרות העובדה שברוב ספרי התורה בצה"ל מוטבע הכיתוב "צבא ההגנה לישראל" על היריעות, ההטבעה מתבצעת ע"י לחץ, ללא דיו או צבע, כך שהכיתוב הנ"ל מופיע על הקלף כשהוא בולט. הטבעה זו נעשית בחלק התחתון של היריעה בצידה הכתוב, אך לא במקום הכתב. כך שמבחינה הלכתית, לרוב הפוסקים, הדבר לא פוגם בכשרות ספר התורה מלכתחילה.


"אין אחיזה במציאות לאמירה שספרי תורה רבים המשמשים את חיילי צה"ל אינם כשרים. ספרי תורה שהתברר שהם פסולים, יוצאים משימוש, ונשלחים לבדיקה ולתיקון. יתר על כן, גם שאר ספרי התורה הכשרים בצה"ל נשלחים לבדיקה בסבב רב-שנתי קבוע, באמצעות מערכת ממוחשבת לבדיקת ספרי תורה שנרכשה על ידי הרבנות הצבאית לפני כשנה וחצי.

הטענות הנשמעות הן בבחינת הוצאת לעז על הראשונים - הרבנים הגאונים שלמה גורן וגד נבון, מנוחתם עדן, שהכירו את המציאות והסכימו לה, משך עשרות שנים".