לידיעת כל המודאגים מהמצב הכלכלי: בימים אלו צצים להם אלפי שקלים. הם פשוט צצים, אין לכך שום הסבר הגיוני. מייצרים אותם כמעט יש מאין, ובלי להבין יותר מדי במניות והשקעות. שמיניסטים ושמיניסטיות שבקושי מצליחים לממן את לימודי הנהיגה שלהם, פתאום מצליחים לבנות הר באמצע האולפנה/ישיבה תיכונית, כדי להוריד ממנו את הרב/נית פורים בסנפלינג. קיוסק ממוצע וקצת עבודת שנוררות - והופ, יש כסף לשכור מנוף (זה בטח כבר פאסה, נכון? אין מה לדבר על פחות ממטוס קרב). מדובר בתופעה מדהימה שחוזרת על עצמה מדי חודש אדר. לא ברור איך הם עושים את זה, וגם לא ברור בשביל מה הם עושים את זה (זה כנראה אמור להיות מצחיק), אבל ככה זה.

אגב, לנוכח השבעת הכנסת הי"ח, שנראתה בדיוק כמו ההשבעה הקודמת וכמו זאת שלפניה, קצת התחשק למדור שהפעם, כשמשביעים את הכנסת בראש חודש אדר, יביאו כמה ח"כים במסוק.

הוקרה מקיר לקיר

השבוע התקיים בירושלים ערב הוקרה לתלמידי המכינות הקדם-צבאיות וישיבות ההסדר, שעומדים להתגייס בקרוב לצה"ל. מי ומי המוקירים? הרב רונצקי, הרב דרוקמן, הרב דב ליאור ועוד רבנים שלא צריך ערב הוקרה בשביל לדעת שהם מוקירים את המתגייסים, אבל גם השר אלי ישי מהצד שפחות הולך להסדר (אולי אנחנו באמת הציבור שלו?) וניר ברקת מהצד שפחות הולך לישיבות (אולי באמת יש לו שותפות עם הציבור הדתי-לאומי). את הערב הנחה - באופן מפתיע משהו - מנחם טוקר, אקס רדיו קול-חי ומנחה קבוע באירועים שמאוכלסים בעיקר ע"י חרדים. אז לפחות לפי רשימת הדוברים, המדור לא הצליח לגבש תמונה ברורה של משמעות הכנס הזה. אבל לפחות היה מגוון.




אחרי? אחר כך

בזמן שתלמידי המכינות והישיבות של גיוס מרץ 09 מתחילים להתכונן לצבא, תלמידים ותיקים יותר כבר יוצאים לקצונה. דתיים שמחליטים לצאת לקורס קצינים אינם תופעה חדשה, כמובן, אבל הפעם העסק קצת שונה. עד לא מזמן, בפני מפקד הסדרניק שרצה להיות קצין, עמדו שתי אפשרויות: לצאת לקורס עכשיו, או לקחת חופשה של ארבעה חודשים בישיבה (על חשבון תקופת השל"ת) ולצאת אחר כך לקורס. אלה היו שתי האפשרויות עד לא מזמן, או ליתר דיוק: עד לפני כמה ימים, כאשר הבני"שים שתכננו להתחיל את ההכנה לקורס השבוע, נדרשו לחזור קודם כל לחופשה בישיבה. כלומר, מעכשיו זאת תהיה האפשרות היחידה - לדחות את הקק"צ כמה חודשים, ולהיפגש שוב עם ארון הספרים לפני שמקבלים ארון על הכתף. יש לכך כמה חסרונות, אבל גם הרבה יתרונות, ועל היתרונות המדור לא ידבר בגלוי בפני כולם, כי לצה"ל יש הרי מודיעין מפותח. לא כדאי שהם ישימו לב שעכשיו המפקדים מגיעים לפיקוד היישר מהישיבה, ולבה"ד 1 יהיה יותר קשה לשטוף להם את המוח.



איפה הצדק?

ומה לא היה השבוע? שבת של "במעגלי צדק". לפני שנים אחדות, קצת אחרי שעמותת "במעגלי צדק" פרצה לחיינו, היא החליטה להשתמש ברעיון פשוט ומוכר בציבור הדתי: השתלטות על שבת. כלומר, לקחת שבת אחת ובה להציף את הציבור הדתי לאומי מכיוונים שונים. שבת פרשת משפטים, המאלצת את הציבור לעסוק בנושאים חברתיים גם אם הם מעדיפים תחומים אחרים בדרך כלל, היתה השבת המושלמת לביצוע הרעיון. בשנה הראשונה זה עבד, והעמותה תפסה מקום מכובד בעלונים המרכזיים של אותה שבת (כולל כיבוש טוטאלי של עולם קטן), העבירה פעולות בסניפים רבים של בנ"ע ועוד. לאט לאט הרעיון הלך ודעך, והשנה אפילו חברי רשימת התפוצה של העמותה לא עודכנו על קיומה של ה"שבת-של-צדק", מה שאומר שכנראה היא לא כ"כ התקיימה הפעם. שזה חבל, כי פרשת משפטים היא אחלה הזדמנות להעלות נושאי-צדק-חברתי למודעות שלנו.

אולי בשנה הבאה.



שכוייח רטרואקטיבי

המדור באמת מתנצל, אבל גם בשכוייח השבוע תופיע המילה ישיבות כמה פעמים. מה לעשות. הפעם השכוייח מוענק לחברי קבוצת "אסופות", פורום של צעירים מישיבות שונות, שחברו יחד לפני כשנה לעסוק בסוגיות שעל סדר היום, איש איש מנקודת מבטו הוא. אך נודע למדור שיש כזה דבר בכלל, וכבר נודע לו שאותו פורום "אסופות" ייסד פורום נוסף בשם "אשכול", שבו אותם דתיים נפגשים עם קבוצה של חילונים, על אותו עיקרון - סוגיות על סדר היום איש איש מנקודת מבטו, רק שעכשיו יש עוד כמה נקודות מבט. הפאנץ-ליין בסיפור הוא, שעכשיו הם הוציאו חוברת ראשונה מפרי עטם בשם "קדושים אשר בארץ", ובה מאמרים בנושא יהדות ומודרנה, כשבהגדרה כל כותב מגיע מעמדה אחרת.

אז בגדול השכוייח הוא על החוברת (שמן הסתם אפשר להשיג אותה אצל כל מיני אנשים שמפיצים אותה), אבל למפרע הוא מוענק גם לקבוצת המקור "אסופות" וקבוצת הבת "אשכול" על עצם הקמתן, שרק עכשיו נודע לנו עליה.



ותהייה קטנה לסיום

עוד מישהו שם לב השבת, שהפעם לא היו במולד חלקים?


בברכת מי שציין השבוע את יום האם/המשפחה, שירים את ידו.