שלוש משפחות שפונו מביתן בגוש קטיף נמאס מהתייחסות המדינה אליהם, וכעת הן תובעות מהמדינה פיצויים בסך של כ-6 מליון שקלים. התביעות הוגשו לבית משפט השלום בתל אביב על ידי עו"ד משה מגן, ובהן מבקשים התובעים פיצויי נזיקין בעקבות ההתנתקות והנזקים הכספיים שנגרמו להם כתוצאה מהפינוי. לטענת שלוש המשפחות, שהתגוררו בניסנית, אלי סיני ושא-נור, סכום הפיצויים שקיבלו נותן מענה מוגבל ביותר לנזקים שחוו, ולכן הן דורשות להשלים את החסר ולפצות אותן בגין עוגמת נפש. טרם הוגשו כתבי הגנה לבית המשפט. אך השאלה החשובה מכל היא האם מדובר בטפטוף שייהפך למבול של תביעות כנגד המדינה?

נותרו ללא עבודה

משפחת עדן הגיעה ליישוב שא-נור בצפון השומרון בשנת 2000. חמש שנים לאחר מכן מצאו את עצמם במלון בנתניה, ללא בית, ללא עבודה, ולאחר שבועיים נאלצו לעזוב גם אותו. היום הם שוכרים דירה בנתניה. משפחת עדן תובעת פיצויים בגין הפסד מקום עבודה, עלייה ביוקר הארנונה ואגרת הביוב (ביחס לשא-נור), והוצאות משפט, בסכום כולל של 2.18 מליון ₪.



משפחת נווה התגוררה ביישוב ניסנית שבצפון גוש קטיף. לאחר הפינוי נפרדו בני הזוג, לטענתם עקב הלחץ הנפשי שנוצר בעקבות הפינוי. למרות שקיבלו מגרש באשקלון, לא יכלו לבנות בו בית כיוון שלא היה בידם סכום מספיק לכך. הפיצויים שקיבלו מהמדינה נגמרו, ולשניהם אין כרגע עבודה. תביעת הפיצויים בגין התייקרות הוצאות מחיה שוטפות כגון ארנונה וחינוך, עומדת על 1.46 מליון ₪.

משפחת מסיקה התגוררה ביישוב אלי סיני. לאחר הפינוי עברו לקראווילה בקיבוץ כרמיה. באותה תקופה התגלה סרטן בגרונו של בנם. שניהם לא עובדים, חיים מכספי הפנסיה, ולאחרונה קיבלו צווי פינוי מכרמיה. בתביעתם דורשים הזוג מסיקה 2.55 מליון ₪.

כפי שפורסם בעבר בכיפה, מחקר שערך "מאגר מוחות" בראשות פרופ יצחק כץ הראה כי מספר המובטלים בקרב מפוני גוש קטיף גבוה פי שלושה מהנתון הארצי, למעלה משליש מהמפונים מעידים על מצב כלכלי גרוע, וכמעט כולם עדיין מתגוררים במגורים זמניים. למעלה מחצי מהמפונים נזקקו או נזקקים לטיפול נפשי, ואצל 55% מהם חלה הרעה במצב הבריאותי מאז הפינוי.
דו"ח מבקר המדינה קבע לפני כחודשיים כי המדינה מתנהלת באיטיות רבה, וכי להערכתו, הליך היישוב של חלק מהמפונים עלול להימשך עוד שנים. לינדנשטראוס מתח ביקורת על מנהלת סל"ע ואמר כי "הרשויות, ובראשן מנהלת סל"ע, ממשיכות לפעול באיטיות שאינה עולה בקנה אחד עם האחריות הכבדה שהוטלה על כתפיהן, והן טרם מילאו את חובתן לדאוג לשיקומם של המפונים".

מחיר התקיפה

במקביל, חויבו שני שוטרי יס"מ, שוטר וקצין, לשלם מכיסם למפגין שתקפו לפני כשנה וחצי במהלך הפגנה שנערכה ליד היישוב חשמונאים, ונשאה את הכותרת "המשך ההתיישבות ביש"ע". אחד המפגינים, נחום גרינבלום, הותקף על ידי שוטר יס"מ אשר סטר לו בפניו, וניסה להכניס את ידו לתוך מכנסיו. הקצין, מפקדו של השוטר, חנק את המפגין ואיים עליו כי "נהפוך אותך לחצב סלע". התביעה הוגשה באמצעות עו"ד בני לוי מארגון זכויות האדם ביש"ע, בצירוף סרט שתיעד את האירוע והועבר למח"ש. השוטר והקצין חויבו בתשלום 4,000 ₪ מכיסם למפגין.