עונת הסיירות פרצה, ואלפי בנות מכל הארץ יתמודדו על המקומות בהם ישרתו בשנה הבאה. נכון, זה נשמע ממש כמו פורמט חדש לתוכנית ריאליטי, אבל זאת המציאות: התחרות על התקנים הנחשקים הפכה לחלק בלתי נפרד מהשירות הלאומי.

אתר כיפה החליט להרים את הכפפה ולמפות את עשרת מקומות השירות המבוקשים ביותר, תוך התייעצות עם בנות שירות, מחנכות י"ב, ופעילים באגודות השירות הלאומי השונות.



רינה, מחנכת כיתה י"ב באולפנה במרכז הארץ, מספרת כי ישנו רצון גדול מאוד להתקבל לפנימיות וכפרי ילדים. שיחות עם בנות י"ב שונות מעלות שני שמות דומיננטיים: תלפיות ואחוזת שרה. מה הן מחפשות שם? בלי ספק, טונות של קסם מתחבאים בתוך הנתינה לילדים ממשפחות הרוסות, שמוצאים את ביתם האמיתי בכפר הילדים. וגם: בואי לקבל הכנה מוקדמת לתפקידיה המפרכים של אם המשפחה. אחד ממנהלי המוסדות נותן לנו כלל אצבע: ככל שמקום השירות דורש יותר מאמץ מבת השירות, כך הוא יותר נחשב.

כפר הילדים "תלפיות" בחדרה

כפר הילדים בחדרה הינו פנימייה דתית לילדים בסיכון בגילאי 4-15, שהוצאו מבתיהם. בכפר הילדים 200 ילדים, הנמצאים בשתי מסגרות - פנימיית יום ומשפחתונים כשבכל קבוצה 2 בנות שירות המלוות אותן.


פנימיית אחוזת שרה

אחוזת שרה הינה בית ילדים לגילאי 15-6, השוכנת בבני ברק. בפנימייה לומדים כ-150 ילדים כשהצעירים ביותר גרים במשפחתונים, ומתחנכים על ידי זוג המשמש להם כהורים לכל דבר, ואילו הגדולים מתחנכים על ידי צוות מקצועי המתגורר בסמוך אליהם.

שלישיית קו לחיים - זיכרון מנחם - שמחה לילד, מהווה סוג של פסגה בביקוש על ידי בנות השירות. מנהל אולפנה במרכז הארץ יודע לספר על ביקוש אדיר לשלשת המוסקטרים הללו. המגע עם ילדים חולים במצבי מצוקה משתנים, בשילוב אין ספור מסיבות, ימי הולדת, טיסות למחנות בחו"ל, ועליצות סניפית כוללת, מראים לבנות השירות היטב באיזה צד של העוגה מרוחה השמנת.

שמחה לילד

העמותה מסייעת לילדים חולים ונכים ובני משפחותיהם בישראל. הדגש הוא על ילדים החולים במחלות כרוניות ומטופלים במחלקות אשפוז יום, וילדים הנמצאים בתהליך שיקום ממושך. פעילויות בנות השירות כוללות חונכות אישית, שמירה על ילדים בבתי החולים, הפעלת חוגים, סיוע בלימודים, והפקת מסיבות שונות. לעמותת שמחה לילד נרשמו בשנה שעברה 250 בנות, כאשר במקום רק 7 תקנים. המשמעות: אחת מכל 35 בנות תתקבל למקום.



קו לחיים

עמותת קו לחיים עוסקת במשימות התנדבותיות בסביבת ילדים חולים בישראל, בעיקר בבתי חולים בפריפריה. ההתמקדות היא על ימי כיף, טיולים, פעילויות שונות, וקייטנה בכל קיץ לילדים חולים. אחד ממנהלי הסניפים מעריך כי בסביבות 200 בנות הצליחו להירשם דרך האינטרנט, ומתוכן יזכו בתפקיד המיוחל רק 17 מהן. סיכוי של 1:11.

זיכרון מנחם

עמותת זיכרון מנחם מטפלת בילדים ונוער חולי סרטן ובבני משפחותיהם. העמותה תומכת בילדים באופן צמוד בבתי החולים ובבתים, באמצעות צוות גדול של מתנדבות, מורות לאמנות, מוסיקה ותראפיות שונות. כמו כן ניתנת מקיימת העמותה 3 מחנות נופש שנתיים בחו"ל וימי כיף לאורך השנה. בזיכרון מנחם לא מוכנים למסור נתונים, אך יודעי דבר מספרים על ביקוש גדול מאוד לשירות לאומי במקום, ועל קושי משמעותי להתקבל.


שמ"ע תל אביב

מה יפה יותר מלשלב בין ילדים בעלי צרכים מיוחדים לסביבה שלהם? בייחוד כשתוכלי ללמוד על דרך את שפת הסימנים, להיחשף לאוכלוסייה מגוונת (צעירים-מבוגרים, דתיים-חילונים) ולחוות מחדש את תקופת בית הספר כחוויה מתקנת.



מרכז שמ"ע לחינוך ושיקום תלמידים לקויי שמיעה, הוקם בכדי לספק את הצרכים המיוחדים של התלמידים החירשים וכבדי השמיעה, מכיתות ב-י"ב. בנות השירות מחולקות לבתי הספר השונים המשלבים ילדים כבדי שמיעה בסביבה רגילה, שם הן עוזרות למורה בתור סייעות, בעבודה פרטנית עם ילדים, בחיזוק ותגבור הילדים המתקשים בשיעור, ובתרגום לשפת סימנים כאשר המורה לא דוברת שפת סימנים. בנוסף לזאת קיימים תקנים של עבודה במרכז עצמו, בו מועברות פעילויות חברתיות (אמנות, ספורט, עיתון, סיירות ועוד), הדורשות יצירתיות ויכולת לוגיסטית ארגונית.

דורית, סגנית מנהל בשמ"ע, מספרת כי כיום קיימים 11 תקנים בשמ"ע - 2 במרכז עצמו ו-9 בבתי הספר השונים בעיר. לאחר ניפוי ראשוני של האגודה להתנדבות, הגיעו למרכז שמ"ע למעלה ממאה בנות. הסיכוי: נמוך יותר מ-1:10.

הגרעינים התורניים, 26 במספר, מהווים להיט חדש בקרב בנות השירות הלאומי, אומר ידעיה לוין, מנכ"ל בת עמי. השמות החמים שעולים משיחות עם גורמים חינוכיים שונים הם גרעין בת ים, גרעין אופקים וגרעין שדרות. מסתבר שהרצון המגזרי "לצאת ולהשפיע על העם" לא פוסח על בנות השירות, שרואות את תפקידן האמיתי ביצירת חברה ישראלית טובה יותר, תוך השתלבות בשכונות מצוקה שונות.

הגרעין התורני בבת ים

מטרות הגרעין התורני בבת ים הן קידום החינוך הערכי בבתי הספר, קידום הקהילה בתחום חבר העמים, עולי אתיופיה ושכונת עמידר, וניסיון להצמיח מנהיגות בשכונה ובעדה. בפועל עוסקות בנות השירות בעבודת בוקר בבתי הספר - עזרה לימודית ופעילויות חברתיות, בניית פרויקט מנהיגות באוכלוסיות השונות, העברת חוגים ושיעורים וביקורים סדירים בבתי משפחות בעיר. מתוך 100 בנות המגיעות לימי הסיירות בגרעין, יתקבלו 17 בנות בלבד.סיכוי של 1:6.

משרד החוץ

מי לא רוצה להשפיע על מדיניות ארצות הברית או לפחות מיקרונזיה? אז נכון שבנות השירות שיתקבלו למשרד החוץ לא יקבלו הוראות ישירות מציפי לבני או ביבי נתניהו, אבל הן כן ישתלבו בתפקידי מזכירות במימוש מדיניות משרד החוץ בישראל ובחו"ל. התפקיד דורש שנתיים של שירות לאומי, וכולל עבודה בחטיבת תקשורת, ביטחון, כלכלה ומשק של משרד החוץ, עזרה בקידום קשרי כלכלה, תרבות ומדע של ישראל עם ארצות מתפתחות, עזרה בטיפוח קשרים עם קהילות יהודיות וארגונים בינלאומיים, קשר עם נציגויות ישראל בעולם ונציגויות זרות בארץ ועוד.




המרכז לרכיבה טיפולית, חוות נעם

כמה שזה כיף: רכיבה על סוסים, טיפול באורווה לעת ערב, הדשאים הנפרשים למרגלות פרסות הרוכבים. בנות השירות שמחפשות שילוב בין טיפול לבין מגע יומיומי עם סוסים ובעלי חיים ימצאו את חוות הרכיבה הטיפולית כמקום שמשלב עבודה קשה עם חופש מופלא. עמותת "המרכז לרכיבה טיפולית - נעם" ממוקמת בקיבוץ נצר סרני, והיא מציעה רכיבה טיפולית לזקוקים לכך. במרחבים הפתוחים של החווה רוכשים הרוכבים מיומנויות של טיפול ורכיבה, סבלנות וסובלנות. ילדים רבים מוצאים בסוסים קשר חם שקשה להם למצוא עם בני האדם.


בית החולים "שערי צדק"

רוצות להיות אחיות? את ההכנה תוכלו לעבור בבתי החולים השונים, כאשר המבוקש שבהם הוא בית החולים שערי צדק. למרות שעדיין לא יתנו לכן להשתתף בניתוח לב פתוח, תוכלו לעשות מוניטור לנשים בהריון, שזה גם נחמד.



בבית החולים "שערי צדק" משרתות כ-125 בנות שרות לאומי, ומאיישות את כל המחלקות המכונים והמעבדות הקיימות. מרבית הבנות משרתות במחלקות הרפואיות בעבודה סיעודית: חלוקת אוכל, סידור מיטות, שליחויות, עזרה לאחיות ותפעול מכשירים כגון א.ק.ג ומוניטור לנשים בהריון. חלק מהבנות משרתות בתפקידים פקידותיים הכוללים פתיחת תיקים, מענה לטלפונים וקבלת קהל, וחלק נוסף מן הבנות משרתות במעבדות בתפקיד הכולל: עזרה ללבורנטית, טיפול בדגימות ועבודה מול מחשב.