תמוהה בעניינו מדוע אנשים "משכתבים את ההיסטוריה", כמו למשל הציטוט שהובא בכתבתו של אדם צחי: "בדרך לא ברורה השתרבב גם שמה של רחל קרן כחותמת נוספת על מכתבו של הרב. ולא היא!", אך מי שמתייחס להיסטוריה כעובדה, היה בוודאי יודע (או יודעת) ש"שירבוב" שמה של גב רחל קרן נעשה בתאום מלא איתה, ובהתאם לשיחת הטלפון עימה, כתב הרב בורשטין את הדברים ושלחם לאישורה לפני פרסומם. זאת ועוד, גב קרן היתה זו ששלחה לאתרים השונים את התגובה של הרב בורשטין יחד עם הצטרפותה. כך שאנו מצפים להתנצלות מתאימה מאלה שכתבו את הציטוט בעצמם לפחות על דבר זה , וכמובן קבלה לעתיד להיות הגונים.


אנו שמחים לענות לכל גוף ו/או אדם הפונה אלינו בכבוד ואף נהנים לעבוד עימו בשיתופי פעולה פוריים ולכן, בדרך כלל, אין אנו נוהגים להתפלמס על גבי האתרים השונים עם ארגון כמו "קולך" וכן עם אנשים "התופסים טרמפ" להשמיע את משנתם הקבועה בין אם הדבר שייך ובין אם לאו.


כיוון שהרב בורשטין שמע שישנו שינוי מגמה בארגון "קולך", לפני שהגיב על הדברים עשה את הדבר המתבקש והרים טלפון אל יו"ר "קולך", הגב רחל קרן, הרב מציין שגילה רצון להבנה והידברות, ואף התנצלות על שלא היתה פנייה מוקדמת למכון בעניין.

מההערות ששמענו שקיבלה גב קרן מחברותיה ומתגובתם במאמר הנידון, נראה ש"מפטירין כדאשתקד" . אחרי הטלפון עם יו"ר קולך ראינו את הרב בורשטין שמח והוא אמר שאולי יש כאן פתיחת דרך חדשה, אך כעת נראה שהמגמות לא השתנו- וחבל! אם הדבר אחרת נשמח להתעדכן.

הרב ציין במאמר אחר שפעם אמר לו ר אברהם קורמן שהיהדות היא פסיפס המורכב מאבנים קטנות ויפות , לפסיפס זה יש מסגרת ברזל שמחזיקה אותו וזו ההלכה .ניתן להוסיף ולומר שישנם אנשים הנמצאים במרכז הפסיפס ומאוד בולטים , וישנם אנשים אשר נמצאים קרובים מאוד אל מסגרת הברזל אך אף פעם לא יצאו ממנו . ישנם אנשים שמשתמשים מדי פעם במכונת ריתוך בניסיון להתיך את הברזל ולהזיזו במעט אך כולם שומרים על מסגרת הברזל. כל אבן יפה מחוץ למסגרת הברזל יפה ככל שתהיה היא אינה בפסיפס . ועל כן צודק מי שאמר באחד הטוקבקים בפולמוס זה :

"נודניקים, תרדו מהרבנים. מי שרוצה לדעת מה ההלכה אומרת בעניין שישאל את הרב. מי שלא רוצה שיעשה מה שהוא רוצה. עוד לא הבנתי מה הקטע של הכפפת ההלכה, לא נח לך, לא מאמין בזה, אל תעשה.... " . כמובן שאפשר לארגן את כל האבנים היפות שמחוץ לפסיפס ולבנות משהו אחר ולטעון שגם זה כמו הפסיפס המקורי. כך עשו במשך השנים הרפורמים והקונסרבטיבים".

מכון פוע"ה מרבה לשאול את פוסקי הדור ומתייעץ עם רבנים רבים עד שקובע את מדיניותו. כך גם בנושא הנידון, אני חוזרת ומדגישה שהרב בורשטין פנה לפוסקים רבים ולא מצא פוסק בעל סדר גודל שיורה לנו להביא אשה שתרצה, בכנס מסוג זה.

ידוע לנו, שהרב בורשטין מאוד מעריך את מסירותו לפרט ולכלל של הרב יובל שרלו שליט"א ואף מקפיד על קשר ישיר ואישי עמו. גם כאשר ישנם חילוקי דעות הרב מקפיד לשמור על כבודו. אך יסלח לנו הרב שרלו שהפעם (בשונה מפעמים קודמות) מיהר להגיב ולא התקשר לרב בורשטין טרם פרסום תגובתו בנושא. בטוחני, שאם היה שומע אותו קודם היה כותב את הדברים אחרת לגמרי. אנו שמחים שבעקבות שאלה שקיבל, תיקן במשהו את הדברים.

זאת ועוד, תחום הפריון הוא אחד הנושאים שבהם פוסקי דורינו לא חסכו כל מאמץ למציאת פתרונות הלכתיים יותר מכל תחום אחר. זכינו ואנו משרתים יותר מ - 165 פניות ליום ולרובן ככולן, מצאנו, בע"ה, פתרונות הלכתיים מתאימים ומפליגים שאין רשות הרבים מקום לפרסומן. השאלה הנשאלת אחרי השקעה בכנס מקצועי וחשוב שתוצאותיו לרוב - משובים מעודדים ותומכים מהציבור הרחב, לא נמצא בקרב כותבי המאמרים שום מידע או מילה טובה רק טרמפיסטים שנהנים לזרוק בוץ על עבודתנו. על אף אנשים מסוג זה נמשיך לשרת את הציבור באהבה רבה!

העומס היום יומי במכון ובישיבה אינו מותיר לרב בורשטין זמן לכתיבה וודאי שלא למאמרי פולמוס אך הנזק שהמאמרים כאלו עלולים לגרום לא אפשר לנו לשתוק. זו הסיבה שהשתדלנו לענות ולהסביר. אך לעניות דעתנו, ניצחו דברינו האומרים שמטרת הכותבים היא רק לתקוף ולתפוס טרמפ על מכון פוע"ה, וכנראה שאנו צריכים להמשיך ולשרת נאמנה את הציבור ולא לבזבז זמן יקר בהתפלמסות עם אנשים שאינם רוצים לדעת ו/או לשמוע אלא - רק להשמיע...

מי שמכיר את הרב בורשטין באופן אישי יודע שהרב מקדיש לילות כימים לסייע לאלפי הפונים המתדפקים על דלתו ומשתדל לכבד ולשמור על קשר אישי והדוק מתוך כבוד והערכה, גם עם אנשים שאינם חושבים כמוהו. אם כך, גדולה התשובה, וכל מי שיש לו באמת "עניין רב לערוך דיונים ערכיים, הלכתיים ורפואיים במשותף עם רבני ורופאי מכון פוע"ה לטובת נשים ואנשים הזקוקים לסיוע בבניית משפחותיהם", מוזמן באהבה רבה ובנפש חפצה אל המכון. כמו כן, כל ארגוני הנשים (שאנו רואים בפעולות של הרבה מהם כחשובות מאוד), מוזמנים לבוא ולהכיר מקרוב את הסוגיות השונות והסבוכות המגיעות לפתחינו. בביקור זה יכירו גם את הדמויות המעצבות את המכון ומוצאות ב"ה פתרונות לסוגיות אלו ולדעת שמדובר באנשים מקצועיים בתחומם וכל מעשה שנעשה - סופו במחשבה תחילה.


שרי בן לולו , אחראית הסברה במכון פוע"ה