לאחר 33 שנה כדיין בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב ו-20 שנה כדיין בבית הדין הגדול, פורש הרב שלמה דיכובסקי לגמלאות. מספר פעמים במשך כהונתו הוצע לרב דיכובסקי להתמנות לשופט בבית המשפט העליון, אך הוא בחר להישאר כדיין.
במהלך כהונתו כדיין כתב הרב דיכובסקי מאות מאמרים הלכתיים במגוון נושאים - סרבנות גט, דרכי השיפוט בבתי הדין הרבניים, גיור, הפרייה מלאכותית ויחסי ממון. לאחרונה אף קרא באחד מפסקי הדין שלו להחריף את הסנקציות כנגד סרבני גט, כיוון שבא לידי ביטוי גם במאמרים הלכתיים שפרסם, וגם במכתב ששלח לחבריו הדיינים ערב פרישתו, בו כתב כי "גט מעושה מפחיד אותי פחות ממצב של לא גט. עם גט מעושה אפשר להתמודד ופעמים רבות הגט כשר, לפחות בדיעבד, בעוד שעם מצב של לא גט אין יכולת להתמודד".


עוד קרא הרב דיכובסקי לחברי בית הדין "לפסוק לקולא ולא תמיד לחומרא... דיין איננו יכול ללכת רק על גלאט, פעמים רבות צריך לפסוק גם בדוחק וגם כהוראת שעה". במכתבו לדיינים ביקש מהם הרב דיכובסקי להקפיד יותר על מספר עקרונות אתיים מרכזיים:


  1. לקיחת אחריות אישית על הפסק, "ללא התייעצות חיצונית: לא תגורו מפני איש - הדבר כולל גם מפני אנשים גדולים. האחריות היא שלכם, וגם הסמכות היא שלכם".
  2. פסיקה מיידית והימנעות מעיכוב דין: "דיין צריך לראות את הדחיפות בהוצאת פסק דין, כאילו חלילה בן משפחתו שוכב בבית החולים... גם אם יבקש להתייעץ עם חכמי רפואה או עם גדול בתורה, יעשה את זה בטווח של דקות, לכל היותר שעות".
  3. "לא להתגרות בבתי המשפט... פסקי דין מתלהמים לא רק שמחטיאים את המטרה אלא גורמים לא פעם לעקירה רבתי של סמכויות".
  4. הקפדה על עברית בהירה ותקנית בפסקי הדין - "לא אחת פסקי הדין ניתנים בנוסח טלגרפי, ולעתים גם בעברית משובשת. שורות בודדות של חייב או פטור, חורצות גורל משפחות, מבלי שיש יכולת מינימלית להבין מדוע ולמה... אם התיק מגיע לבית משפט... בזים השופטים לפסקי דין אלו, והתוצאה ברורה".
  5. ציות של בתי הדין האזוריים לבית הדין הגדול - "קיימת בעיה נוספת של פסקי דין הניתנים ע"י ביה"ד הגדול שאינם מכובדים ע"י ביה"ד האזורי. נוצר מצב בלתי נסבל של שיבוש מערכות משפט, ושל הוצאות מיותרות לצדדים".


מדוברות בתי הדין הרבניים נמסר כי הרב דיכובסקי איננו יכול להתראיין כיוון שבשלשת החודשים שלאחר הפרישה ממשיך הדיין לשבת בדין, בתיקים בהם עסק. בנוגע לתוכן המכתב, הכולל ביקורת על התנהלות בבתי הדין הרבניים, סירבו בדוברות בתי הדין הרבניים לתת תגובה.


טקס הפרידה מהרב דיכובסקי נערך במעמד נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הספרדי הראשי לישראל, הרב משה עמאר, הרב האשכנזי הראשי יונה מצגר, ומנהל בתי הדין הרבניים, הרב אליהו בן-דהן.