אם אתם כוהנים, ייתכן ולא תוכלו לבקר מעתה בקבר רבי שמעון בר יוחאי במירון. הסיבה: מערה ובתוכה קברים נתגלו באזור הקבר.

בדו"ח אודות מצבו של קבר רבי שמעון, שנכתב לפני כחצי שנה על ידי מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, נכתב כי "אין מקום לאפשר את המשך המצב הקיים ולהפקיר אתר בעל חשיבות רבה, הן לאומית והן דתית. יש צורך מיידי בשינוי המצב הקיים, בהפסקת ההזנחה והפגיעה בקדושת המקום, במניעת הפגיעה במבנים ההיסטוריים ובהבטחת ביטחונם וחייהם של מאות אלפי המבקרים במקום. יש לפתור את הבעיות באתר אחת ולתמיד כדי לשמור על שלום ציבור המבקרים בו, וכדי לשמר ולפתח את התיירות במקום כנדרש". הדו"ח גרם לסערה סביב הנושא, ובתקופה האחרונה החלו שיפוצים סביב הקבר.


הצורך בשיפוץ מקיף כלל גם חפירות עומק באזור הקבר, במטרה להנמיך את מפלס רחוב הנשים. החפירות שבוצעו החודש חשפו מערה גדולה ובתוכה מספר לא ידוע של קברים. על פי הערכות, ייתכן והמערה מתפשטת מתחת לכל בניין הציון. עם חשיפת המערה הוזעק למקום הרב שלמה ציפר, המפקח על החפירות מטעם בד"צ העדה החרדית, ועצר את העבודות במקום עד לבירור סופי של מצב המערה והקברים.


בסוף השבוע שעבר התכנס בד"ץ העדה החרדית לדיון חירום בעקבות הממצאים. בישיבה הוחלט להפסיק את החפירות לעת עתה. במקביל פסק הרב מרדכי גרוס, אב בית הדין "חניכי הישיבות", הנחשב כמומחה בדיני קברים וכניסה לכוהנים, כי הכניסה למתחם "אוהל משה" אסורה על הכוהנים עד לבירור מעמיק של הממצאים במקום. הפסק יצא לאחר התייעצות עם הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, שביקר במקום יחד עם כל חברי וועדת החמישה (הועדה האחראית על אתר קבר הרשב"י במירון), כדי לבדוק את הממצאים.