חנוכה כבר בפתח, ואלפי כוכבים-לרגע מתכוננים להציף את במות הארץ בשלל הפסטיבלים, מחזות הזמר וההצגות. ילדים כבר מתחרים ביניהם מי יראה יותר סלבריטאים על הבמה, ויובל המבולבל, נינט טייב ויהודית רביץ מתערבבים בין נרות החנוכה לסופגניות ריבת החלב. לא לגמרי יידישקייט.

 

אז אפשר להחליט על בילוי משפחתי אלטרנטיבי בנגב, אבל למי שבכל זאת מחפש הופעות בשביל הילדים, מסתבר שיש גם אופציות חינוכיות יותר. שני מחזות זמר המיועדים לציבור הדתי יעלו בחנוכה הקרוב.

הראשון הוא המחזמר "הרשל'ה", שיצרו חמוטל בן זאב (כתיבה), אחיה דורי בן זאב (מוסיקה) וגולן אזולאי (בימוי). כשחקנים במחזה מלוהקים הזמר ישי לפידות, הזמר אודי דוידי (שהלחין וביצע את שיר הנושא של המחזה), להקת הילדים "הקינדרלך" ואייל ניידורף מתיאטרון תאיר. במחזה משתתפים גם שחקנים ברמה ארצית כגון אושיק לוי, ערן בן זאב וערן בוהם. עלילת המחזה מתרחשת, איך לא, בעיירה חלם.



לדברי אלי מנדל, מפיק ויוזם המחזמר, הצורך למחזה כזה נולד מהשטח "גם בציבור הדתי, וגם בציבור החילוני מאסו בתרבות הפסטיבלים. אנשים מחפשים משהו יותר ערכי, שלא נופל ברמת ההפקה ממחזות הזמר הרגילים בחנוכה. עד היום המשפחות הדתיות לא הלכו, או שהלכו בעצימת עיניים כלפי המסרים הלא חינוכיים, או שהלכו להצגות מקור עם שחקנים אלמוניים בהפקה קטנה".
/bikorim/mp3flash/player_maxi/player_mp3_maxi.swf
הרשלה/ אודי דוידי

"אי אפשר להתעלם מכך שהדיסק האחרון של אודי דוידי מכר 40,000 עותקים. ישי לפידות יופיע אצלנו פעם ראשונה כשחקן, על אף שעבר לא מעט אודישנים בפסטיבלים אחרים, אבל לא השתתף בהם בגלל סצנות לא ראויות או בנות על הבמה. מה שמושך את הילדים היום זה הכוכבים, אז אנחנו נותנים להם את הכוכבים של המגזר. יש לנו גם את אושיק לוי שבא מבית דתי וכשפניתי אליו הוא נדלק ישר, כי זה מחבר אותו לשורשים, ודורי בן זאב במוסיקה, שהרגיש שזה מחבר אותו לשורשים".

 

"זו הדמות היהודית שמלווה גם את ההורים שלנו, גם אותנו וגם את הבנים שלנו. זו דמות שמיד מעלה חיוך, ובאה לא רק מהמקום של הדמות הקומית, אלא גם ממקום של מסר חינוכי מובהק בעלילה, של ילד שעושה שינוי פנימי".

 

לדברי מנדל הפקת מחזר היא עסק לא זול לדבריו ההשקעה בהפקה עצמה עלתה כמיליון ש"ח. "הקפדנו לעשות מחזמר שמבחינת מחירים יהיה אפשרי למשפחות" הוא אומר ומתכוון שאת הכרטיסים למחזמר הוא מוכר ב 50-60 שקלים לכרטיס, דבר שלדבריו לא קיים בשום מקום אחר. מנדל משוכנע שהמחזמר יהיה הצלחה "כבר היום אנחנו יודעים כבר היום שיגיעו בחנוכה בסביבות 15,000-20,000 איש" הוא אומר.



אלטרנטיבה נוספת לבילוי בלילות חנוכה הארוכים היא המחזמר "בעקבות המנורה האבודה" של תיאטרון תאיר, שיעלה במסגרת אירועי "פסטיבל בהיכל" השביעי של התיאטרון. יוצרי המחזה הם דביר שרייבר (כתיבה ובימוי) ואייל הר נוי (מוסיקה). השחקנים מאנסמבל תיאטרון תאיר. עלילת המחזה עוסקת בשני אחים היוצאים למסע בעקבות מנורת המקדש האבודה. מעבר למחזמר יכלול הפסטיבל סדנאות יצירה, שחקני רחוב והצגות חדשות של התיאטרון - "הסוחר המופלא", "הדרך הביתה", מסע בירושלים", "פנטום החנוכה" ועוד.

 

אז מסרים חינוכיים יש, וגם גבולות הלכתיים שמאפשרים למשפחות שומרות תורה ומצוות להשתתף בפסטיבלים. עכשיו רק נשארת השאלה, כמו ששר פעם שלמה ארצי, כמה זה עולה לנו.