סקר מפקד האוכלוסין של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יצא לדרך בימים הקרובים, ואמור להסתיים בתחילת שנת 2009. הרב יעקב יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, פרסם אמנם את דעתו, לפיה אין להשתתף במפקד האוכלוסין מכיוון ש"אם חס-וחלילה אדם סופר אנשים זה עלול להשליט עין הרע, והדברים אמורים גם לגבי מפקד אוכלוסין", אך אנשי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הצליחו לקבל הסכמה למפקד ממנהיגי הציבור החרדי: הרב שמואל וואזנר, הרב יוסף שלום אלישיב, הרב ניסים קרליץ והרב עובדיה יוסף. בין הסיבות שהביאו לפסק: העובדה שאין מדובר בספירה של אחד לאחד אלא במדגם של 20 אחוזים מהאוכלוסייה, וכן העובדה שבמפקד נכללים גם מוסלמים ונוצרים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הודיעה כי הרבנים עברו על השאלונים ואישרו כי הם מתאימים גם לבני ישיבות ולשומרי תורה ומצוות.

הרב שאול ישראלי ז"ל, בספר "עמוד הימיני", ניסח את ההיתר למפקד אוכלוסין כתלוי בשלושה תנאים, המתקיימים, לדעתו במפקד הלמ"ס: 1. מפקד לדבר מצווה. מכיוון שהמפקד נועד לאסוף נתונים שיאפשרו למדינה לספק שירותים לציבור, הרי שהוא נועד לצורך מצווה. 2. איסור על מניין האנשים עצמם, אלא על ידי "דבר אחר". גם תנאי זה מתקיים שכן המפקד נעשה על ידי ספירת השאלונים ולא על ידי ספירת האנשים עצמם. 3. איסור על מפקד הכולל את כל העם. גם תנאי זה מתקיים, שכן הנתונים נאספים על תושבי ישראל בלבד, ולא על מי שגר מחוץ למדינה. כמו כן, מתפקדים רק 20% מהאוכלוסייה.

סקר מפקד האוכלוסין נערך אחת לעשור, במטרה לקבל אומדן נתונים על האוכלוסייה בישראל. המידע משמש לצרכים שונים כמו מקלוט ובטחון, הקמת מוסדות חינוך, מערכות בריאות וכן לצורכי חלוקת המשאבים והקמת תשתיות בישראל. הסקר כולל ביקורי בית בקרב מדגם מייצג של 20 אחוזים מתוך האוכלוסייה וקיום ראיונות עם האוכלוסייה. הלמ"ס מחויבת לסודיות מלאה וחל עליה איסור להעביר מידע אישי למשרדי ממשלה או גופים אחרים, אלא רק כסיכומים סטטיסטיים.