ראשיתו של הסיפור בכניסת 20 משפחות יהודיות לבית השלום בחברון, לפני למעלה משנה וחצי, לאחר שזה נקנה בכסף מלא. באיז ראגבי, בעליו הקודם של הבית, טען כי הבית לא נמכר לאיש, וכי אישורי הקנייה הנמצאים בידי היהודים - אינם תקפים. המקור לניגוד הוא ככל הנראה שיטת העבודה המקובלת ברכישת בתים מערבים: מכיוון שאלה מאוימים ברצח במידה וימכרו בית ליהודי, נעשה תהליך המכירה דרך גורם שלישי, ובעליו האמיתיים של הבית מכחיש כי מכר אותו. באיז הגיש תלונה במשטרת קריית ארבע.

המינהל האזרחי הודיע על כוונתו לפנות את התושבים היהודיים מבית השלום, ובתגובה הגישו עו"ד נדב העצני, אורית יפת ועידן מילר ערעור לבג"ץ, ובסופו של דבר התחייבה המדינה שלא לפנות את הדיירים עד לדיון הביניים בבג"ץ. לאחרונה הציגו אנשי היישוב היהודי בבית המשפט קלטת שמע ובה מוקלט המוכר הפלסטיני בשיחה ידידותית עם חברו, ובה הוא מספר כי מכר את הבית דרך מתווך, וקיבל סכום כסף עבורו. הקלטת הוגשה עם תצהיר של האדם שהקליט את השיחה.


בדיון בבג"ץ שנערך החודש, דחה בית המשפט את עתירת היישוב היהודי וקבע כי על התושבים לפנות את בית השלום בתוך שלשה ימים. עוד הורה למתיישבים שנכנסו למבנה בן ארבע הקומות, לשאת בהוצאות העתירה בסך 15,000 שקלים, ובסכום דומה לטובת התושב הפלשתיני שטוען לבעלות. "אין מקום להתערב בהחלטת המדינה לפעול לפינוי העותרות", נאמר בדיון. השופטים קבעו כי בינתיים יינעלו דלתות הנכס על ידי הצבא ולא תינתן אפשרות כניסה לאיש.


הרמטכ"ל גבי אשכנזי הודיע כי בכוונתו לבצע את החלטת בית המשפט, ובשבוע שעבר נפגשו במשרדו של שר הביטחון, אהוד ברק, ח"כ אורי אריאל, חנן פורת ונציגים של משרד הביטחון. בפגישה הבטיח ברק כי צה"ל ישמור על הבית מהשתלטות פלסטינית עד לבירור נושא הבעלות בבית המשפט המחוזי. אתמול בערב הגיעו אלפי מפגינים למקום בעקבות שמועות שבכוונת הצבא לפנות את בית השלום ביממות הקרובות. במקביל נערכו חסימות כבישים באזור השומרון ובמרכז הארץ, כאשר החסימה מופסקת ברגע שמגיעים למקום כוחות הביטחון. כביש 1 בצומת מצפה יריחו נחסם אמש לשעה תמימה על ידי 40 פעילים, שפוזרו על ידי כוחות משטרה שהגיעו למקום. "מטה הפעולה של בית השלום בחברון" פרסם קריאה לתגבור המקום, החל מאתמול, וביקש מהמגיעים להצטייד ל-48 שעות של שהייה בשטח. במודעה שהופצה נטען כי "בשעות האחרונות הולך ומצטבר מידע על זרם של כוחות עקירה רבים שכבר עברו אימון והוקפצו לחברון. אוטובוסים של חיילים ושוטרי מג"ב נצפו נוסעים לבסיסים שמסביב לעיר... נוכחות של אלפים בבית תמנע את מתן הפקודה". אתמול בערב הוכנס ספר תורה למקום, בהשתתפות אלף איש.


במקביל, דחה אתמול בית משפט השלום בירושלים את בקשת הפרקליטות להרחיק את נועם פדרמן מאזור יהודה ושומרון, שבוע לאחר שבית המשפט המחוזי קבע כי בקשת הפרקליטות להרחיקו אינה חוקתית, אינה מידתית ואינה מתחשבת במצבו המשפחתי.