מאבקה של החברה להגנת הטבע כנגד הקמת היישוב מרשם למפוני גוש קטיף ממשיך. אתמול (א) עתרה החברה להגנת הטבע לבית המשפט לעניינים מנהליים בבאר שבע, בדרישה לבטל את החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה על הקמת היישוב מרשם בחבל לכיש למפוני גוש קטיף. במוקד העתירה ניצבת הטענה כי ישראל חתונה על אמנה בינלאומית בנושא המגוון הביולוגי, האוסרת עליה לפגוע בחי ובצומח. לטענת רשות שמורות הטבע, לא נקטה ישראל צעדים כדי לוודא שהחי והצומח בחבל לכיש לא ייפגע, ולא התייחסה לנושא האמנה.


כזכור, לפני כשנה החליטה ועדת השרים להתיישבות בראשותו של רה"מ אהוד אולמרט, על הקמת ארבעה יישובים חדשים במזרח לכיש: חרוב, חזן, מרשם וכרמית. היישוב מרשם אמור היה לקלוט חלק ממתיישבי כפר דרום, ואת מתיישבי תל-קטיפא. הגופים הירוקים ובראשם החברה להגנת הטבע התנגדו להחלטה וערערו בעניין למועצה הארצית לתכנון ובניה, אך זו דחתה את הערעור והחליטה לפני כחודשיים לקבל את תוכנית המתאר של היישוב, "לאחר דיון פנימי מעמיק בנושאים שהועלו בהם, ולאחר ששקלה את מכלול השיקולים הסביבתיים והאקולוגיים הנוגעים לערכיות המרחב, לרצף השטחים הפתוחים, נוף ומורשת, פיתוח בר קיימא ועקרונות התכנון לשמורה ביוספרית". ברשות הטבע לא מוותרים, וטוענים כי הקמת היישוב תפגע ותעמיד בסכנה מינים רבים של בעלי חיים, טורפים ועופות. "ההתעלמות מהשיקול הסביבתי, על אף שהוכח מעל לכל ספק שישנו מענה ראוי והוגן ל-24 המשפחות בקרבת מקום, הובילה אותנו להגיש את העתירה", אמר ניר פפאי, ראש אגף שמירת טבע וסביבה בחברה להגנת הטבע. "אנו משוכנעים שהישוב החדש, חזן, הנמצא כחמישה ק"מ צפונית למרשם יכול לתת מענה למתיישבים ובכך לייתר את הקמת היישוב ולהציל את השטח". לעתירה הצטרפו חברי הכנסת דב חנין (חד"ש) ויוחנן פלסנר (קדימה).

מזכיר היישוב מרשם, השוכן כרגע ביישוב שקף, קובי אלירז, מבטל את טענות החברה להגנת הטבע מכל וכול: "הטענות הללו קיקיוניות. היישוב הזה עובר תהליך סטטוטורי ארוך ומייגע שבחן את כל השיקולים, כולל אלו הירוקים. הלוואי שכל יישוב אחר היה מוקם בקריטריונים כאלה, כולל בחינת חלופות מאפס מהתחלה שלוש פעמים. זה עבר כל כך הרבה ישיבות וועדות, ובסופו של יום כולן הכריעו לטובת המשך התכנון ברוב מוחץ. היישוב הוא צמוד גדר וצמוד לכפרים הפלסטיניים, והוא לא יושב במרכז השטח. הטענות של החברה להגנת הטבע הן עורבא פרח, אין בהן ממש, והן בסופו של דבר פוליטיות. זה עוד ניסיון נואל לעכב את מפוני גוש קטיף, שיישארו עוד חורף מחוץ לבית.