אתמול בבוקר אישרה הממשלה את הרחבת סמכויות המשרד לענייני דת, ובכך החזירה אותן ממשרד ראש הממשלה לידי שר הדתות. ראשיתה של הפרשה בשנת תשס"ד, עת הקמת הכנסת ה-30. הימים ימי ממשלת שרון, והסכם קואליציוני בין מפלגת שינוי לליכוד הביא לפירוק משרד הדתות והעברת סמכויותיו למשרדי הממשלה השונים. במקביל הוקמה הרשות הארצית לשירותי דת, כאגף של משרד ראש הממשלה. פירוק משרד הדתות גרר אחריו ביקורת חריפה, והביא לבעיות תקציביות חמורות במועצות הדתיות, עד לחוסר אפשרות תשלום לעובדיהן.


לחץ רב שהפעילה ש"ס בכנסת הנוכחית הביא למינויו של ח"כ יצחק כהן לשר האחראי על הרשות הארצית לשירותי דת, ולבסוף להקמתו מחדש של משרד הדתות תחת השם "המשרד לשירותי דת". עם זאת, מכיוון שרוב הסמכויות פוזרו בין המשרדים השונים, נותרו רק חלק מהסמכויות בידיו של המשרד לשירותי דת - האחריות על המועצות הדתיות ועל שירותי הקבורה. בנוסף לזאת, נדרש אישור ראש הממשלה על כל החלטה מהותית שקיבל המשרד. החלטת הממשלה מאתמול (א) מרחיבה את סמכויות המשרד והופכת אותו לעצמאי. "המשרד לשירותי דת יפעל כמשרד עצמאי לכל דבר ועניין", נכתב בהצעה שאושרה, "ובכלל זה גם לעניין שירותי המינהל, למעט אבטחת השר. לגבי הטיפול בשכר העובדים והגמלאים, רווחתם והדרכתם, אלו ימשיכו להינתן ע"י משרד ראש הממשלה. מועד ביצוע ההחלטה הוא מיידי". בזאת מסתיים מהלך של השבת משרד הדתות לקדמותו, טרם פירוקו.


דובר ש"ס, רועי לחמנוביץ, מסביר כי מדובר בהשלמה של ההחלטה הקודמת של הממשלה בעניין. "מדובר בחיבור של סמכות עם אחריות. עד היום מינהל משרד ראש הממשלה היה האחראי על מינהל משרד הדתות. מהיום מינהל משרד הדתות עומד בפני עצמו, ובזאת הופך משרד הדתות למשרד עצמאי, כמו כל המשרדים האחרים".


ההחלטה שהתקבלה אמש אושרה פה אחד בממשלה. אין לה משמעות תקציבית, או השלכות על כוח האדם במשרד.