קו טלפוני חדש, "קשב זוגי", מעניק עזרה ראשונה לנמצאים במצוקה בענייני זוגיות. הקו, המאויש על ידי פסיכולוגים קליניים עם התמחות בתחום הזוגי, נותן מענה ארבעה ימים בשבוע, והפנייה אליו אנונימית לחלוטין, ואינה דורשת היחשפות. כמו כן, הפרויקט מופעל בהתנדבות מלאה של המטפלים, ואיננו כרוך בתשלום. יוזמי הפרויקט הם נעמי אנסבכר והרב אלישיב קנוהל מארגון "טובים השניים" של רבני צהר.


ארגון "טובים השניים" עוסק מזה חמש שנים בהכנת זוגות לנישואין. 300 המדריכים והמדריכות, שיצרו קשר חם עם הזוגות אותם הכינו, דיווחו על פניות רבות המתארות מצוקה זוגית לאחר הנישואין. בארגון "טובים השניים" החליטו לתת מענה בשני אפיקים: "באפיק הנורמטיבי, אנחנו עורכים סדנאות לזוגות נשואים, הכוללות כלים מקצועיים להתמודדות", אומרת נעמי אנסבכר, מנהלת הפרויקט. "אנחנו שואפים שזה יהפוך לטרנד, כמו סדנת הכנה ללידה. זוגות לא חושבים להגיע ללידה ללא הכנה, ואנחנו טוענים שבתחום הזוגיות זה עוד יותר הכרחי. לידה תתרחש מאליה, זוגיות טובה לא. יש הרבה מאוד כלים מקצועיים, והם מיושמים בדרך כלל בקרב אוכלוסייה אמידה, שיש לה כסף לסדנאות זוגיות יקרות, ובקרב אנשים שכבר ממש זקוקים לטיפול. החזון שלנו הוא שזוגות ילכו לסדנאות מדי פעם, כמו טיפול עשרת אלפים, ויצמצמו את המצוקות האפשריות. כל זה באפיק הנורמטיבי.


באפיק הפתולוגי, זוג יכול להגיע למצוקה קשה, ואז יש כאלה שיכולים לפנות לטיפול מבחינה כלכלית וגם יודעים למי כדאי לפנות, ויש כאלה שאין להם כסף וגם לא יודעים למי לפנות. מעבר לזה, מאוד קשה מבחינה רגשית ללכת לטיפול. כמענה לצורך הזה הקמנו את הקו".


בעבודה מאומצת, במשך שנה, אספו נעמי והרב קנוהל כעשרים פסיכולוגים קליניים עם התמחות בזוגיות שהסכימו להתנדב במענה הטלפוני. ארגון ער"ן (עזרה ראשונה נפשית בטלפון), המתמחה במענה טלפוני, הכשיר את הפסיכולוגים לנושא השיחה הטלפונית, וברגע שנמצא התשתית הטכנולוגית, עלה הקו לאוויר.

נעמי מספרת כי המתקשרים אינם דווקא זוגות צעירים חסרי ניסיון: "יש שני שלבים בהם מופיעות המצוקות, בדרך כלל. או מיד לאחר החתונה, או לאחר שהילדים עוזבים את הבית. אנחנו אחרי שתי משמרות, ואנחנו מפוצצים בפניות, עוד לפני שהשקענו בפרסום. רבים מהמתקשרים הם אנשים מבוגרים אחרי 30 שנות נישואין.


הקו עלה לאוויר במוצ"ש, והוא פועל בימים ב, ג, ה ומוצ"ש, בין השעות 20:00-23:00. מספר הטלפון הוא 078-8187654.


יתרונותיו של "קשב זוגי" מתגלים גם בהפניה למטפלים מקצועיים שניתן לסמוך עליהם, וגם בכך שלעיתים, אדם במצוקה צריך רק מישהו שיקשיב לו. "מדובר בעיקר בהקשבה. אדם שמתקשר, מאוד מוצף בדרך כלל בדברים שהוא נמצא בהם, ועין חיצונית יכול לעשות לו סדר בדברים ולומר לו איפה הוא נמצא עכשיו. עם זאת, צריך להדגיש שקו טלפוני הוא לא טיפול".