כפי שפורסם לראשונה בכיפה, מפלגות המפד"ל והאיחוד הלאומי יעלמו הערב (יום ב) ומפלגה חדשה תופיעה במקומם. בשעות בצהריים תתכנס מסיבת עיתונאים מיוחדת, בה יוכרז רשמית על איחוד המפלגות מפד"ל - איחוד לאומי - מולדת - תקומה - אח"י. בהודעה שהוציאו דוברי התנועה נכתב כי "היום יוכרז על הקמת מפלגה ציונית דתית מסורתית מאוחדת מיסודן של המפד"ל והאיחוד הלאומי. במסיבת העיתונאים תימסר אמנה מפורטת, בצירוף כל התנאים להקמת המפלגה, לבחירת נציגיה ולסדר יומה החדש".


אפי איתם החליט שלא להצטרף למפלגה החדשה של האיחוד הלאומי - מפד"ל, והודיע על כך אתמול לחברי המפלגה, עימם נפגש באינטנסיביות בשבועיים האחרונים. לטענת איתם, המפלגה החדשה שתקום תהיה מפלגה סקטוריאלית-דתית לאומית-מסורתית, שאינה פותחת די את שעריה בפני ציבור חילוני לאומי, ולכן הוא נמנע מלהצטרף אליה. סיבה נוספת להימנעותו מהצטרפות נעץ איתם בהקמת המועצה הציבורית, אליה התנגד. בתוך כך מנהל איתם מגעים להצטרפות לליכוד, וככל הנראה יתמודד בפריימריס על מקומו במפלגתו החדשה. עם זאת, טוענים גורמים במפד"ל, ייתכן ואיתם "עושה שריר" בכדי לבדוק עד כמה מוכנים להרחיק בשבילו. מועמד נוסף שבחר שלא להצטרף למפלגה החדשה הוא אריה אלדד, שרץ בנפרד עם מפלגת "התקווה" השמה דגש על הציבור החילוני-ימני. ח"כ יצחק לוי, עמיתו למפלגה של ח"כ איתם, בחר להצטרף לאיחוד.


בראיון לכיפה טוען אפי איתם כי החלטתו שלא להצטרף לאיחוד, נובעת ממניעים אסטרטגיים עקרוניים: "חשבתי שבהזמנות זו, כשהמפד"ל מסיימת את תפקידה ההיסטורי, נכון היה להקים מפלגה פתוחה ודמוקרטית, שיש בה גם בחירות שהציבור בוחר את נבחריו, וגם מאפשרת לאנשים לא דתיים להיות שותפים. חשבתי שהמפלגה הזו צריכה להיות התחלה של בניית אלטרנטיבה שלטונית במדינה ישראל, וזה לא הסתייע. נוצר איחוד שהוא חזרה על דמותה של המפד"ל. לכן החלטתי ששם לא מקומי. יש מקום לאיחוד, אני לא יוצא נגדו, וקיבלתי החלטה עקרונית לא לפלג ולא להקים מפלגה שמתמודדת על קולות הציונות הדתית, ולכן פניתי ואני נוטה להצטרף לליכוד. יש חשיבות גדולה שתהיה שותפות שלנו בתוך מפלגת שלטון ונדמה לי שניסיון העבר מלמד שאופייה של מפלגת השלטון ומקבלי ההחלטות בה הם אלו שקובעים את גורל המדינה בגדול".


בתוך כשבועיים מהיום תקיים המועצה הציבורית פריימריס לראשות המפלגה, עליה, ככל הנראה, יתמודדו ח"כ אורי אריאל וח"כ זבולון אורלב. בסוף השבוע הנוכחי תתכנס המועצה הציבורית, לאחר שהמועמדים האחרונים למועצה ייתנו תשובה סופית על השתתפותם.


"אחד התנאים לאיחוד היה שמוסדות המפד"ל והאיחוד הלאומי יפורקו", אומר מקורב למפלגה. המשמעות היא שמפלגת המפד"ל בת 52 השנים - תסיים היום, באופן סופי, את תפקידה הפוליטי.


שם חדש עדיין אין למפלגה, וקופירייטרים דתיים לאומיים מוזמנים לנסות את כוחם.