חלמתם להיות מזכירי ישוב? תוכנית חדשה של תנועת ההתיישבות "אמנה" אולי תאפשר לכם לממש אותו. כפי המתפרסם בכלי תקשורת שונים, פותחת אמנה את מחזור הלימודים הראשון לניהול יישובים, שבסופו תוענק למסיימים "תעודת מזכיר יישוב", והם ייכנסו למאגר המזכירים של תנועת ההתיישבות אמנה. הקורס הינו יוזמה משותפת של אמנה, מפעם מעלה אדומים ו"המרכז להשתלמויות בר אילן", ובתמיכת האגף למינהל מוניציפאלי של משרד הפנים. בין ההרצאות בקורס ניתן למצוא "ניהול תשתיות ומבני ציבור ביישוב", "בניית תקציב וניהולו" וכן "תהליכי קבלת ההחלטות בשיתוף הקהילה".



אלון פרבשטיין הוא סמנכ"ל בתי אמנה ומנהל מרכז המידע של אמנה. את פתיחת הקורס הוא מנמק בכניסה מאסיבית של צעירים לניהול היישובים: "בשנים האחרונות יש תחלופה גבוהה של מזכירים, וכניסה של צעירים למעגל האנשים המנהלים את היישובים, ראינו את הצורך להכשיר אותם. חלק ניכר מדור ההמשך נשאר ביישוב ונכנס להנהגה ולניהול היישוב, וזה תהליך מבורך".


"בדרך כלל מועצות היו עושות מדי פעם הכשרות למזכירים. פה מדובר בתפיסה של תנועה מיישבת שרוצה לראות מערך כולל של הכשרה, עם דגש על המאפיינים לתפקידו של המזכיר ביהודה ושומרון".


"קודם כל מבחינת העבודה מול החוק, ששונה בחלק מהמקרים. גם העבודה מול ההסתדרות הציונית כבעלים של הקרקע, ועוד תחומים רבים בעלי גוון שונה ממזכירי יישובים אחרים. מאפיין ייחודי מרכזי הוא הגידול המהיר. ביישובים קטנים ובינוניים במרכז הארץ ובצפון, הגידול הוא לא חלק מסדר היום. אצלנו גידול ובנייה הוא חלק מסדר היום, וניהול פרויקטים הוא א-ב של עבודת מזכיר".


"בהחלט. מפציצים לי את הטלפון. אני מניח שזה יגרום לנו לפתוח קורס נוסף מיד אחריו. מדובר בעשרות פונים, ואנחנו פותחים את הקורס למקסימום שלושים איש. לא כולם יוכלו להיכנס לנוכחי, ויהיה בו איזון בין מזכירים מכהנים לבין חדשים".