הקבלן האוקראיני שעיקל את קברו של רבי נחמן מאומן, ביטל את העיקול לאחר שקיבל מהמיליארדר היהודי אלכסנדר משקביץ חצי מליון דולר. תחילתה של הפרשה בסכסוך שהחל לפני כשש בין חסידי ברסלב לקבלן אוקראיני בשם פטרו קוזמנקו. קרן החסידים של רבי נחמן מברסלב, הרשומה בטאבו האוקראיני כבעלים של המתחם, חתמה על חוזה עם קוזמנקו, קבלן חברת בניה גדולה וחבר פרלמנט, שמטרתו להרחיב את בית הכנסת כדי שיוכל להכיל עד עשרת אלפים מתפללים. כעבור מספר חודשים ביטלה הקרן את החוזה בטענה שקוזמנקו הפר אותו. קוזמנקו פנה לבית המשפט העליון באוקראינה, וזה, לאחר דיון ממושך, הורה לקרן לשלם פיצויים של שלושה מיליון דולר לקוזמנקו, או שהמתחם יועבר לרשותו המלאה. בעקבות התנגדות הקרן לשלם את הסכום, עוקל המתחם מידי חסידות ברסלב, ונוצר חשש כי תוגבל הכניסה למקום או שהוא יועמד למכירה.


איל ההון היהודי, אלכסנדר משקביץ, החליט השבוע להתערב, והעביר למעלה מחצי מליון דולר לקוזמנקו. הלה הודיע בתגובה על הסרת העיקול והסכים כי אין לו שום תביעה או טענה כלפי מתחם הקבר. ביום חמישי תערוך חסידות ברסלב קבלת פנים גדולה לכבודו של משקביץ.


משקביץ, המשמש גם כנשיא הקונגרס היהודי האירו-אסיאתי, משמש כיו"ר דירקטוריון הבנק האירו-אסיאתי, והוא ראש החברה לייצור מאלומיניום בקזחסטן. הוא תורם רבות לקהילות היהודיות במרכז אסיה ובקווקז, ולאחרונה התחיל בפרויקט בניית חמישה בתי כנסת בקהילות היהודיות הגדולות בקזחסטן.

"כיהודי", אמר משקביץ, "ראיתי זאת כחובתי לפתור את אחת מהמחלוקות הקשות שהעיבו על חלקת הקבר של רבי נחמן, אתר שקשה להגזים בחשיבותו עבור מאות אלפי מאמינים, ולאפשר להם לפקוד את האתר ללא חשש באשר לעתיד המקום".