תחילתו של הסיפור בעבודות גינון שביצעה מע"צ בכניסה ליישוב שוהם. כחלק מבנייתה של כיכר חדשה בכניסה ליישוב, החליטו במע"צ לשתול במקום עצי דקל. הרב אליאב מאיר, רב המושב גמזו, סיפר כי הוא עוקב אחר העבודות במקום כבר מספר שבועות, ואינו רואה כל סיבה שמצריכה שתילת עצים דווקא בשנת השמיטה. לאחר שיחה אישית שקיים הרב עם הממונה על מע"צ, שר התחבורה שאול מופז, הוחלט כי העבודות ייפסקו עד לאחר שנת השמיטה. למרות זאת, בסיור שערך אתמול בבוקר, הופתע הרב מאיר לגלות כי למרות ההבטחה, ממשיכות להתבצע עבודות הגינון, וכי בורות גדולים המיועדים לקליטת עצי הדקל נחפרו באדמה. התגובה לא איחרה לבוא. הרב, מצויד בספר לימוד, נכנס אל תוך הבור והבטיח כי לא ייצא ממנו עד שיופסקו העבודות. הפועלים שעבדו במקום ביקשו ממנו לצאת מן הבור, ולאחר שסירב, הזמינו את מנהל העבודה וזה איים עליו כי יזמין את המשטרה למקום.

הרב מאיר מיאן להיענות לאיום, ובסביבות השעה 14:00 הגיע למקום ח"כ אורי מקלב, איש יהדות התורה, נושא עימו הבטחה כפולה להפסקת העבודות - מלשכתו של שר התחבורה שאול מופז, ומלשכת מנכ"ל מע"צ, אלכס ויזניצר. העבודות הופסקו, והרב אליאב מאיר יצא מן הבור.

"לא הייתי עוזב את המקום אם לא הייתה לי הבטחה ברורה שמפסיקים את השתילה", אמר הרב מאיר.

מדוברות חברת מע"צ מסרו כי "החברה הלאומית לדרכים מבצעת במהלך שנת השמיטה עבודות פיתוח נופי במקרים בהם קיים הכרח לצורך ייצוב מדרונות, מניעת סחף, ייצוב ערוצי ניקוז ועוד. מטרת העבודות הינה מניעת מפגעים בטיחותיים. מדובר בעבודות שהינן חלק בלתי נפרד מעבודות הסלילה הכלולות במכרז הסלילה. אי ביצוען של עבודות אלה משמעותו- עצירת עבודות הסלילה ו/או גרימת נזקים כבדים למבנה הכביש". עוד ציינו כי "החברה בוחנת כל פרויקט לגופו ובמקרים בהם זה מתאפשר, נדחות העבודות לאחר שנת השמיטה". בהקשר לעבודות הפיתוח בכניסה לשוהם אמרו אנשי מע"צ כי "יש בפיתוח זה משום פיקוח נפש מאחר שהכביש החדש תוכנן להיות בטיחותי וסלחני יותר עבור משתמשי הדרך".