ערב בנושא "בדלנות חינוכית ומחיריה" יתקיים בשבוע הבא בירושלים. מטרת הכנס היא עיסוק בנושא חיזוק החינוך הממ"ד- ציבורי במגזר הדתי. בכנס, הנושא את הכותרת "ועמך כולם צדיקים", ינאמו בין השאר הרב אבי גיסר, יו"ר מועצת החמ"ד, הרב ד"ר בני לאו, ועו"ד אמנון דה-הרטוך.


שמואל שטח, מנכ"ל נאמני תורה ועבודה, מסביר את הרקע לכנס: "מגמת ההפרטה גורמת לכך שאנחנו מאבדים ציבור יקר וחשוב שבעבר היה חלק מאיתנו. אני, לדוגמא, באתי מבית שבו האב לא הלך עם כיפה. כיום אני מורה לגמרא באמי"ת בר אילן. נכנסתי דרך מערכת החזרה בתשובה הגדולה ביותר של הציבור הדתי לאומי: החינוך הממלכתי דתי".


הפרטת בתי הספר יוצרת מצב קשה מכמה בחינות, אומר שמואל. הראשונה היא חברתית: מיונים לבתי ספר מסננים את החלקים החלשים בחברה. גם סכומים גבוהים מדי יוצרים מיונים סוציו אקונומיים ומאפשרים רק לבעלי יכולת כלכלית מסוימת להיכנס. "אמרה לי אחת האימהות, אני באה לשלוח את הבן שלי לבית הספר, ומבקשים ממני אלף שקל. אין לי".


הבעיה השנייה, לדברי שמואל, היא פספוס של אוכלוסיה גדולה מאוד, הנדחית על ידי הציבור הדתי לאומי. "על פי הלמ"ס", אומר שמואל, "בשנים 2003-2009, אחוז השינוי השנתי בחינוך הממלכתי הוא 0.8%-, בחינוך הממ"ד 0.9%-, ובחינוך החרדי - גדילה של 6.9%. אם בבית הספר הפרטי יש נוער שנבחר בקפידה, הממ"ד נשאר עם האוכלוסייה הפחות חזקה, והדבר גורם להדרה של רבים שמחפשים רמה גבוהה יותר. כך יוצא שהאוכלוסייה המסורתית או המתנדנדת מעדיפה לשלוח לבית ספר חרדי או חילוני. בשכונות דרום תל אביב, ילדים היו מגיעים פעם לממלכתי דתי, היום הם הולכים לחינוך החרדי למינהו.


הבעיה השלישית היא חינוכית: אנחנו באמת חושבים שכאשר הילד מתחנך במקום שבו הוא רואה אנשים מסוגים שונים, הדבר נותן לו, מבחינה חינוכית, עוצמה, והוא מחובר לחיים הרבה יותר. כשהוא מתחנך במקום שבו כל בית ספר מיוחד לאוכלוסיה ספציפית מאוד, הוא מפסיד את היכולת להתמודדות בעולם".

הכנס נערך ע"י תנועת נאמני תורה ועבודה בשיתוף תנועת במעגלי צדק.

הערב יתקיים אי"ה ביום רביעי י"ז אלול, 17/9/08, בבית כנסת רמב"ן, רחוב אמציה 4 שכ קטמון, ירושלים. בערב יחנך מוקד "צדק חברתי בחינוך הדתי" שיטפל בפניות הנוגעות לשוויון זכויות ומניעת אפליה במערכת החינוך