הדיונים בתביעת הדיבה שהגיש חננאל דיין - מגד, "סרבן הלחיצה", נגד יאיר לפיד, החלו אמש. כזכור, הגיע חננאל ביום העצמאות לפני כשנתיים לבית הנשיא, על מנת לקבל את הפרס על היותו חייל מצטיין. בעת שעלה לבמה, הצדיע לרמטכ"ל דאז, דן חלוץ, אך סירב ללחוץ את ידו. כשנשאל על ידי נשיא המדינה דאז, משה קצב, מדוע עשה כן, השיב כי משפחתו גורשה מגוש קטיף. סבו וסבתו של דיין התגוררו וגורשו מנווה דקלים. בעקבות התקרית הודח חננאל מתפקידו כלוחם שריון, וראש ענף משטר ומשמעת בצבא המליץ לשלול ממנו את אות החייל המצטיין.


בטורו של יאיר לפיד, שהופיע בסמוך לאירוע, כינה יאיר את חננאל "בחור עצבני במיוחד, שאותו לא חנן האל בעודף תבונה", וכן "חננאל המשתולל", "חננאל המקלל", "חננאל המתנפל", ו"חננאל המטרלל". תגובת דיין ללפיד הייתה תביעת דיבה, כלפיו וכלפי העיתון "ידיעות אחרונות", על סך 250,000 ₪.


"כל הגידופים שהטיח לפיד", טוען חננאל בתצהיר שהוגש לבית המשפט, "לא היו באים לעולם אלמלא הייתי חייל דתי ומתנחל. לראיה, הוא לא כתב ולו מילה בגנות הסופר דוד גרוסמן שמצא לנכון שלא ללחוץ יד לראש הממשלה בטקס בו הוענק לו פרס על יצירתו. הימנעות לפיד מגינוי הסופר מעידה כאלף עדים על מוסר כפול... אפשר שלא להסכים ואפילו להתקומם, אך לא ייתכן שעיתונאי מכובד בעיתון של המדינה ישתלח ללא רחם ויכתוב דברים שבינם לבין המציאות אין דבר וחצי דבר. לא במעמד חלוקת האותות ולא בכל הזדמנות אחרת לא התפתלתי, לא השתוללתי, לא קיללתי ובוודאי שלא טרללתי אף אחד, כדברי לפיד".


בתגובה אמר לפיד בבית המשפט כי "בהתנהגותו, בטקס רשמי-ממלכתי, פגע התובע בסמלי המדינה ובתדמית הצבא בעולם... סירוב ללחוץ יד הוא אקט סימבולי של הבעת שנאה וסלידה בהפגנתיות, מעשה מתריס, מלבין פנים, המביע בוז ודה-לגיטימציה כלפי המסורב". עוד אמר לפיד כי "בחריזה סביב שמו של מגד מדובר בביטויים שאולים המשקפים פרשנות סאטירית אישית שלי להתנהלותו, והביטויים הציוריים אינם מתיימרים להציג מצג עובדתי".


בהתייחסותו להקבלה בין חננאל ובין גרוסמן אמר לפיד כי "אף על פי שאינני מסכים עם התנהגותו, לא מצאתי לנכון להביע עליה ביקורת משום שאינני יכול לשפוט הורה ששכל את בנו במבצע צבאי במלחמת לבנון, ומשום שהוא נהג ביושר והבהיר מראש למארגני הטקס על כוונתו, והדברים הובאו מראש לידיעת רה"מ".


עדותו של לפיד נמשכה כשעה. שלב מתן העדויות בתיק הסתיים, ובשבועות הקרובים יחל שלב הסיכומים. "לפיד הוכיח היום כי כתב את הדברים מבלי להכיר את הנתבע בכלל, ואני מאמין כי לאור הדברים בית המשפט יפסוק לטובת התובע", אמר עו"ד יהל מרחבי, בא כוחו של חננאל דיין.