חוק טל זוכה לעדנה מחודשת, לאחר שכמעט התמוסס לחלוטין: בשנה הקרובה, כך מסתמן, יחלו עשרות אברכים מחב"ד שנת שירות לאומי בפנימיית "אור שמחה" שבכפר חב"ד. לדברי ראש מנהלת חוק טל, ראובן גול, מדובר בפעם הראשונה שבה מופעלת אופציית השירות האזרחי לחרדים. לדבריו, אפשרות השירות הלאומי צוברת תאוצה בחוגים חרדיים רבים, הרואים בה פתרון לצורכי הציבור החרדי.


אמש ערך ראובן גול סיור ממושך בפנימיית "אור שמחה" בכפר חב"ד. לאחר הסיור, במהלך שיחה עם מנכ"ל מוסדות "אור שמחה" ומנהל הפנימייה, אמר גול כי אופי המקום וסוג הפעילות - לימוד משותף וחונכות עם הילדים - מתאימים מכל הבחינות לשילוב האברכים בשנת השירות.


המרת חובת השירות הצבאי בשנת התנדבות בפנימייה תזכה את האברכים בשורת הטבות כלכליות. שנת השירות מוגדרת כתחליף לשירות צבאי, והיא אינה מחייבת שירות מילואים.


במפגש שנערך עם ראשי אגודת חסידי חב"ד וצעירי אגודת חב"ד נבחנו אפשרויות נוספות לשילוב אברכי חב"ד במוסדות חב"ד העוסקים בתחומי הרווחה, סיוע לשכבות מצוקה ונוער ופעילות למען הקהילה. סוכם כי יימשכו המגעים להגדרת הקריטריונים להשתתפות המוסדות השונים בתוכנית, תוך התחשבות בצרכים המיוחדים ובמסלולי הלימוד של האברכים. את התיאום עם מנהלת השירות האזרחי מטעם חב"ד מרכז הממונה על תיאום פעולות חב"ד עם חיילי צה"ל, הרב אהרן פרוס.


חוק טל שעבר בכנסת בשנת 2002 מאפשר המשך מתן פטור מגיוס לבחורי ישיבות, כאשר בגיל 22 מגיע בחור הישיבה ל"שנת הכרעה", בה עליו להחליט האם הוא ממשיך ללמוד או יוצא לעבוד. במידה והבחירה היא יציאה לעבודה, על הבחור לבחור בין שירות צבאי מקוצר של ארבעה חודשים הכולל מילואים לפי צרכי הצבא, לבין שירות אזרחי של שנה, ללא שכר ועם אפשרות עבודה נוספת. על אף חוסר ההצלחה הבולט ביישומו של חוק טל, החליטה הממשלה בשנת 2007 להאריך אותו בחמש שנים נוספות. האם אברכי חב"ד הינם הסדק הראשון בסכר המים החרדי? ימים יגידו.