במשרדי מנהלי הישיבות והכוללים חזרו פעימות הלב לסדרן: תקציבי הישיבות יישארו כשהיו. תחילתה של הסערה ביום ראשון, כ"ג אב. במכתב שקיבלו מנהלי הישיבות ממשרד החינוך, עלה כי מן החודש הבא (ספטמבר) ועד סוף השנה האזרחית, יבוצע קיצוץ של 25 אחוזים מתקציב עולם הישיבות. המשמעות המעשית של הדבר היא שאברך, שקיבל עד היום מהמדינה 720 שקלים, יקבל 540, ואילו תלמיד ישיבה יקבל 300 שקלים במקום 400.


במכתב ששלח עמוס צייאדה, מנהל אגף בכיר מוסדות תורניים במשרד החינוך, לראשי הישיבות ומנהלי המוסדות, צוין במילים קצרות כי "בהתאם ליתרת התקציב שבידינו ולמספר התלמידים המדווחים, ניאלץ להפחית את ערך הנקודה החל מחודש 9.8 (שוטף) בשיעור של כ-25%. נא היערכו בהתאם. במידה ותתקבל תוספת תקציב יעודכן התעריף בהתאם".


לטענת משרד החינוך, הגידול במספר הלומדים בישיבות במשך השנה, גרם להקצאת משאבים נוספים עבורם במשך החודשים האחרונים, מעבר למסגרת שנקבעה, מה שהביא לכך שהתקציב שנותר עד סוף השנה קטן בצורה משמעותית. כמו כן, כספים שיו מיועדים להגיע כתוצאה מקנסות, לא התקבלו, שכן כמעט כל הישיבות עמדו בקריטריונים שהוצבו להן. לדברי גורמים בעולם הישיבות, הפחתה דראסטית כל כך עלולה למוטט את עולם הישיבות.


בעקבות הכוונה לבצע את הקיצוץ, פנה ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ראש כולל במקצועו, לחשב הכללי באוצר, מר שוקי אורן, וביקש לשנות את הגזירה התקציבית. בעקבות השיחה התקבלה החלטה כי לפחות בחודש הקרוב לא יחול הקיצוץ שתוכנן. בנוגע לחודשים הבאים אחריו, טרם נמצא פיתרון הולם. אפשר וכדאי להתפלל.