מהי האסוציאציה הראשונה העולה למילה "מחול"? בוודאי שלא גבר דתי המחולל על רצפת הפרקט, זקנו ופאותיו נדים אנה ואנה לקצב תנועות הגוף, וציציותיו מתופפות על ברכיו למקצב התנועה. היום כבר מותר להוסיף את התמונה הזו לרשימת האסוציאציות של "מחול": קבוצת "כל עצמותיי תאמרנה" סיימה את שנת הלימודים הראשונה שלה בהצלחה, והפרויקט צובר תנופה.


"כל עצמותיי תאמרנה" היא קבוצה לימודית ומחקרית המתקיימת במרכז עפרון למחול בירושלים. הלימודים עוסקים בעולם התוכן של המחול-תיאטרון, ולצידם מתנהל לימוד על בסיס הקשבה לרוח היהדות. מדובר בצורת מחקר ניסיונית וחדשנית, המבררת את "נקודת הממשק בין גוף לרוח על פי עולם הרוח היהודי".

כמה מטרות לקבוצת המחול: הכשרת מורים לאמנות המחול בהקשר יהודי, אשר יוכלו ללמד במסגרות של ציבור שומר הלכה, חיבור בין תחום אומנויות הבמה לעולם הרוחני של היהדות, ייסוד אנסמבל שיעבוד עם יוצרים שונים על מנת לטפל בנושאים העולים מתוך עיון בשאלות מעולמו של איש האמונה היהודי, ויצירת דיאלוג בין הציבור הדתי והחילוני, על ידי עבודה משותפת של דתיים וחילונים בפרויקט, ובמפגש הדיאלוגי שבין המורים החילוניים לחברי הקבוצה הדתיים.



האמנים המלמדים בפרויקט הינם אמנים ומורים בכירים בסצנה הישראלית. ביניהם ניתן למצוא את פרופ עמוס חץ שהקים את החוג לתנועה ולכתב תנועה באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ניב שיינפלד, שהיה בין השאר הכוריאוגרף של להקת בת שבע ולהקת המחול הקיבוצית, ופרופ רות זיו אייל, מרצה לתיאטרון באונ ת"א, ב"בית צבי" ובסמינר הקיבוצים. יהוסף פרומן, ר"מ בישיבת מקור חיים ומנחה ב"בית המדרש להתחדשות", בוחן יחד עם הקבוצה את השילוב בין גוף לתורה.


אייל עוגן (28), אחד מתלמידי התוכנית ויוזמיה, מספר כי המפגש הראשון שהוביל לתוכנית היה במהלך שיעורי יהדות שהעביר בירושלים יוסי פרומן, ובהם נפגש עם רונן יצחקי, אמן ומורה לתנועה, שהושפע מאוד מהשיעורים והתקרב ליהדות. "נוצר בינינו קשר מאוד אישי וחזק", אומר אייל. "לפני שנה דיברתי עם רונן שאנחנו כמה חברה שרוצים להקים קבוצה למחול. רונן הלך על כל הקופה, ויצר תכנית מאוד רצינית ללימודי מחול-תיאטרון".


במהלך השנה הגיעו שני מורים בכירים למחול בכדי להתרשם מהקבוצה: פרופ עמוס חץ, ופרופ רות אייל. "הם התלהבו מאוד", אומר אייל. "גם מהאווירה והיכולות, וגם מזה שבנים דתיים רוקדים".

בקבוצה לומדים כיום 12 תלמידים, מגובשים מאוד, לדברי אייל. "אנחנו מקפידים לא לדבר מילה בכל זמן השיעורים, רק לעבוד. בסוף היום יש רבע שעה לדיבורים, דיווחי תנועה".

ואיך לא נסיים בציטוט המתבקש: "עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות מחול לצדיקים, והוא יושב ביניהם בגן עדן"