אסירי המחתרות לא העלו על דעתם כי יום יבוא ובבית הכלא בו נאסרו יוצגו יצירות אמנות, משתמשות בחדרי המאסר שלהם כחללי הכלה מתאימים, מתכתבות עם הקימורים והפינות שבהן צפו האסירים, בוודאי, שעות אין ספור. ביום שישי האחרון, כ"ד סיוון, נפתחה במוזיאון אסירי המחתרות שבמגרש הרוסים תערוכת האמנות של מכללת אמונה הירושלמית. עשרים וארבע בוגרות שסיימו ארבע שנות לימודים במכללת אמונה, מציגות במקום עבודות מכל סוגי האמנות הפלסטית - רישום, ציור, צילום, וידאו ארט, פיסול קרמי ומיצבים שונים. על היצירות עבדו הסטודנטיות במהלך השנה האחרונה, כאשר תהליך היצירה מהווה סיכום לכל תחומי האמנות שנלמדו בארבע השנים האחרונות. יש לציין כי זו הפעם הראשונה שהסטודנטיות לאמנות של מכללת אמונה מציגות מחוץ למבנה המכללה שלהן, וזאת ביוזמת בלו-סימיון פיינרו, ראש המחלקה לאמנות במכללת אמונה, אמן בעצמו העוסק מזה שנים בתרבות היהודית באמצעות שימוש באור, במילה ובצורה.


לדברי בלו, התערוכה, מקום 08 שמה, "היא ניסיון ראשון להתייחסות למושג מקום מצד הסטודנטיות הבוגרות. זוהי התמודדות ראשונה שלהן בהצבה וביצירה בתוך חלל נתון. תוך כדי עבודתן בדקו הסטודנטיות מושגים של מרחק, גבול ותנועה, ומושגי יסוד תוך כדי יצירה משמעות במרחב".


אחת מהעבודות המעניינות בתערוכה היא מיצב "והיא תהילתך" של תמר קרונמן. בחלל בית הכנסת של אסירי המחתרות הציבה תמר מספר צינורות פלסטיק עבים, צבועים כחול - אפור, וקיבעה אותם לקרקע באמצעות בטון, כך שבחלל החדר משתרגים צינורות מכל עבר. מכל צינור בוקעת תפילה מוקלטת, המקבלת נפח ומועצמת על ידי חלל הצינור. פסוקי התפילה לקוחים מתוך פיוט "אשר אימתך", הנאמר בתפילת מוסף של יום הכיפורים. מלבד הדימוי החסידי של האדם המתפלל כצינור, יוצרים הצינורות המהדהדים תפילה אפקט רגשי משמעותי, כמעט סוריאליסטי.

פרויקטים נוספים המוצגים במוזיאון עוסקים בזיקנה, בהשמנה, בהר הבית, בצמיחה, בזרות ובאימהות.


"רבים תוהים", כתב ראש המכללה מר עמוס ספראי בקטלוג התערוכה, "האם יכולה לצאת אמנות טובה ומשמעותית מבית יוצר הנשען על יסודות היהדות. דורות רבים לא ראו אמנות ועיצוב כחלק מהביטוי האישי ועבודת ה של היוצר. מכללת אמונה שואפת לכך ואתן מוכיחות שהדבר אכן פועל".

התערוכה מוצגת במוזיאון אסירי המחתרות בירושלים עד לתאריך י תמוז התשס"ח. תקפצו לבקר.