אזור: כרמל

סוג מסלול: לא מעגלי.

נקודת התחלה: 200 מטר מערבית לצומת דמון .

סיום: חניון "שוויצריה הקטנה"-מבוא נחל כלח.

משך מסלול: כ-3 שעות.

מפות: סימון שבילים מס 4 - הכרמל ורמות מנשה.

עונות: כל השנה.

אורך:כ- 3 ק"מ.

רמת קושי:קל +.מתאים למשפחות אך לא לעגלות ילדים.

"שוויצריה הקטנה" הוא כינוי לאזור הררי ברכס הרי הכרמל העוטה חורש טבעי ונטוע ומוכרז כשמורת טבע.למהלך בשטח ישנה תחושה של הליכה ביער עד אירופאי ומכאן שמו.

אזור זה תָחום בנחל גלים ונחל כלח- שהוא יובלו העיקרי, היורדים מראש הכרמל לכיוון מערב. בהיפגשם הם מתאחדים וזורמים יחד כנחל גלים עד השפך לים באזור טירת הכרמל.

חלק מהאזור נפגע קשות בשריפות הגדולות שהיו בכרמל ב-89 וב-05 ועדיין ניכרים בו סימני השריפה וסימני התחדשות טבעית ויזומה- ע"י קק"ל.


בשמורה נעשה ניסיון לאקלום והשבה לטבע של בעלי חיים שנכחדו לגמרי מנוף הכרמל, במסגרת חי-בר כרמל.ניתן לראות כיום בשמורה את היחמור, כבש הבר, עז הבר, איל כרמל ונשר.מכלאת אקלום נוספת לנשרים ניתן לראות מעל נחל כברה שבאזור רמת הנדיב-זיכרון יעקב. הביקור בחי-בר בתשלום.

הטיול הפעם יהיה בנחל כלח במסלול שאיננו מעגלי ומצריך הקפצה מראש של רכב לנקודת הסיום של המסלול.


נוף אופייני (צילומים: יורם רז)

איך להגיע לנקודת ההתחלה?

לבאים מכיוון דרום: נרד מכביש החוף לכביש 721 בפנייה ימינה במחלף עתלית.

בצומת הבאה(כלא 6) נפנה שמאלה(כביש 4) ומיד ימינה לכיוון בית אורן(המשך כביש 721).

לאחר נסיעה בכביש המתפתל לו במעלה ההר ולאחר שעברנו על פני כלא דמון, נבחין בצד שמאל בשלט המכוון לנחל כלח-גלים בסימון שבילים כחול.


ניסע מעט קדימה ועוד לפני צומת דמון נחנה בין העצים בצד ימין או שמאל של הכביש.

לבאים מכיוון צפון: נגיע מכיוון אוניברסיטת חיפה לצומת דמון(צומת T על כביש 672) ונפנה בה ימינה.

כמאתיים מטר לאחר הפנייה נחנה בין העצים בצד ימין או שמאל של הכביש ונבחין בהמשך הכביש בצד ימין בשלט המכוון לנחל כלח-גלים בסימון שבילים כחול.

תיאור המסלול:

נלך לאורך סימון השבילים(סמנ"ש) הכחול במגמת ירידה.לאחר הליכה של כמחצית השעה בתוואי שטח פתוח ולא מוצל, נגיע לפתחו של ערוץ נחל כלח.בנחל עצמו ההליכה היא בערוץ צר ומוצל בינות לעצי חורש ים תיכוני אופיינים של חברת אלון-אלה(ארץ ישראלית ומסטיק).עוד נוכל לראות את עצי הקטלב אדומי הגזע ואת הער האציל(דפנה בשמו העממי).השיחים השולטים בנוף הסבך שבין העצים הינם קיסוסית קוצנית, טמוס, עצבונית החורש,אספרג, יערה איטלקית ועוד.


השביל יעזוב מדי פעם את תוואי הנחל כדי לעקוף קטעים בלתי עבירים ולאחר כק"מ וחצי נגיע לצומת סמנ"ש כחול-אדום על גשר שנבנה מעל אפיק נחל כלח.

אנו נפנה בסמנ"ש האדום ימינה ונמשיך בו כ-200 מטר עד לצומת סמנ"ש אדום-ירוק.

אם נפנה בסמנ"ש האדום שמאלה ונמשיך כ-200 מטר במעלה השביל, נוכל לצפות בחודש מאי בפריחה המרהיבה של השושן הצחור על שפת המצוק של נחל כלח המתחתר מתחתינו.פורום טיולים טייל במקום ביום שישי שעבר-16/5/08 והנציח את הפרח.


שושן צחור

בצומת סמנ"ש אדום-ירוק ישנן שתי אפשרויות: להמשיך בסמנ"ש האדום בשביל מתון עד ההגעה לחניון מבוא נחל כלח או לפנות ימינה ולהמשיך בסמנ"ש הירוק במעלה ערוץ, בשביל העובר על מדרגות סלע ומפלונים קטנים.

נבחר בירוק. נגיע להתפצלות של השביל- ימינה(לא מסומן)לכיוון תצפית ממצפור הצוק או ישר עם הסמנ"ש הירוק- לחניון מבוא נחל כלח.

אם נבחר את הימני לכיוון מצפור הצוק, נבחין בצד ימין בצניר-תופעה גיאולוגית בה לקיר המצוק יש צורה קעורה הנראית כמו חצי צינור.ישנן מס דעות לגבי היווצרות הצניר-יש הטוענים להמסה כימית ויש הטוענים לזרימת נחל תת קרקעית שכתוצאה משבר נשברה לשניים ונחשפה.




איך להגיע לנקודת הסיום?

לבאים מכיוון דרום: נגיע לצומת דמון(צומת T על כביש 672).נפנה שמאלה לכיוון חיפה כשבאופק מיתמר לו בנין האוניברסיטה.
לאחר שחלפנו על פני אנטנה גדולה בצד ימין, נמשיך ישר עד הפניה שמאלה לחי בר כרמל(יש ביתן שומר מאבן בכניסה).נפנה שמאלה לחניון ופעם נוספת שמאלה ונגיע לצומת:ימינה-חי בר כרמל,שמאלה- חניוני שוויצריה הקטנה,צוק. נפנה שמאלה.

נמשיך עם הכביש הצר וכשנגיע לצומת נפנה בה ימינה לכיוון חניון שוויצריה הקטנה-מבוא נחל כלח.נגיע לחניון ונחנה את הרכבים להקפצה מסוף המסלול.

לבאים מכיוון צפון: נגיע מכיוון אוניברסיטת חיפה(כביש 672) וממש אחריה נפנה ימינה לכיוון חניון חי בר כרמל.ההמשך מתואר לעיל בהכוונה לבאים מכיוון דרום.

עוד באזור: מחצבות קדומים, חניון האגם, נחל גלים, חי בר כרמל, חורשת הארבעים, חוות משמר הכרמל(חרבת שלאלה), נחל אלון,נחל אורן.