האם חבר הכנסת אופיר פינס מהעבודה החליט לסמן את עצמו כלוחם החדש בציבור החרדי?

לאחרונה הגיש ח"כ פינס הצעת חוק שתאסור על הפרדה בין נשים לגברים בתחבורה ציבורית, בין אם היא נעשית על ידי הנהג או החברה, ובין אם מי שאחראים עליה הם הנוסעים עצמם.

הצעת החוק של פינס הינה למעשה הוספה לחוק האוסר על הפליה במקומות ציבוריים בין נשים לגברים, הוספה בה יכתב כי "מי שעיסוקו במתן שירותי תחבורה, לא יאפשר, במעשה או במחדל, חציצה או הפרדה בין נשים לגברים, הן אם באמצעים טכניים והן אם באיום, הפעלת סמכות, הצבת שילוט, עידוד או בכל דרך אחרת, בכלי תחבורה אשר הוא בעליו או הנוהג בו", כשבנוסף לכך הוא כותב כי "אחת היא אם ההפרדה או החציצה נגרמה על ידיו או על ידי אחר".

הפרדה שמלווה באלימות

כידוע, חברות התחבורה הציבורית הבינו כי הציבור החרדי הינו צרכן מרכזי של תחבורה ציבורית. בעקבות תפיסה זו קמו עוד ועוד קווי אוטובוס המכונים "מהדרין" ובהם אמורה להיות הפרדה בין נשים לגברים.

בדברי ההסבר להצעת החוק אומר פינס כי "לאחרונה אנו עדים להשתרשותה של תופעה מעוותת אשר בה מופרדים גברים ונשים באמצעי תחבורה ציבורית שונים. לעיתים הדבר נעשה בפומבי על ידי הבעלים או הנהג של כלי התחבורה באמצעות הצבת שילוט או עידוד הפרדה, ולעיתים הדבר נעשה על ידי נוסעים או גורמים אחרים באמצעות איום, כפיה, שידול או עידוד של הפרדה בין נשים לגברים".

ברור כי אחד הנימוקים המרכזיים של שהובילו את ח"כ פינס, הינם מקרים חוזרים ונשנים בהם דווח בעיתונות על אלימות כלפי נוסעים, ובעיקר נוסעות שלא הסכימו לעבור לחלק האחרוי של האוטובוס.

לדברי פינס" תופעה זו פסולה מעיקרה. ולמרות שלרוב לא קיימת חציצה פיזית בין הנוסעים, הרי שעידוד הפרדה כזו מלווה בהכרח באלימות פיזית או מילולית או בהפעלת לחץ חברתי על נוסעים שאינם משתפים פעולה עם ההפרדה. הפרדה מסוג הזה הייתה ועודנה ידועה בעולם רק במקומות אשר בהן שולטת השמרנות הדתית בעוד שאין לא אח ורע במדינות המערב, ויש לקטוע את התפשטות התופעה בעודה באיבה".

פינס איננו מסתפק באסירת ההפרדה על פי חוק, אלא מציע להוסיף את הדבר גם לסעיף העונשין בחוק המקורי, זאת על מנת שיצירת הפרדה בין גברים לנשים תיחשב כמעשה פלילי שדינו הוא כפל קנס.