סדרת המהומות האלימות בדרום אפריקה לא הותירה את הקהילה היהודית במקום אדישה.

בעקבות מכת שנאת זרים שהיכתה בשבועות האחרונים את דרום אפריקה כנגד כ-3 מיליון מהגרים מזימבבואה וממדינות שכנות, החלה להצטבר מרירות בקרב האזרחים המקומיים שהובילה לסדרת מהומות אלימות ברחבי המדינה בהן נהרגו עשרות מהגרים, אלפים ברחו מבתיהם שהועלו באש, כמו כן רכוש רב נשרף או נבזז.

המהגרים נמלטו בהמוניהם לכנסיות ותחנות משטרה והתרכזו במקומות מסתור שונים. המציאות הקשה הזו הובילה למשבר הומינטרי חריף כיוון שאלפי משפחות נותרו ללא קורת גג, ללא כל רכוש, ללא כל תשתית בסיסית. המשפחות הללו נותרו ללא יכולת לספק צרכים בסיסיים לעצמן כמים, מזון והיגיינה.

סנדויצים מתוצרת בני עקיבא

המצב הקשה הוציא מגידרה את הקהילה היהודית בדרום אפריקה המונה כ-80 אלף יהודים מתוך למעלה מ-40 מיליון אזרחים. מכתבים ועצומות פורסמו בשם יהודים רבים בכלי התקשורת השונים, ועשרות מרכזי סיוע נפתחו בבתי הכנסת באזור יוהנסבורג שבו בעיקר התרחשו המהומות. בבניין "ביחד", המבנה המרכזי של הקהילה ביוהנסבורג, נפתח מוקד לתאום פעולות הסיוע השונות, ובתי הספר ותנועות הנוער יצאו במבצעי סיוע, והחלו להפעיל את התלמידים והחניכים בגיוס תרומות ומצרכי מזון ובחלוקתם מסביב לשעון.

גם תנועת בני עקיבא המקומית בדרום אפריקה לוקחת חלק מרכזי בפעילות זו. התנועה גייסה את חניכיה, ופתחה בסניפיה הרבים מרכזים לגיוס תרומות מזון. התנועה קנתה כמות רבה של לחם, וקראה לחניכיה להשתתף במאמץ מרוכז בו גם הם יביאו מבתיהם כיכרות לחם וממרחים אל הסניפים ויכינו ב"סרט נע" אלפי כריכים לפליטים.

ההיענות הייתה מדהימה. מאות חניכים הגיעו לסניפים השונים עם אלפי כיכרות לחם וממרחים, והחלו בעבודה מסביב לשעון. לאחר מספר שעות נאספה כמות אדירה של כריכים, שנלקחה בתיאום מראש למרכזי החלוקה השונים.

מזכיר את הפוגרומים

האחיות גבי ודינה ליפשיץ, שתיים ממנהיגות תנועת בני עקיבא ביוהנסבורג, סיפרו כי המהומות הציפו אצלם כיהודיות את סיפורי הפוגרומים אותם הכירו מדור הסבים והסבתות. "לא יכולנו לשבת בחיבוק ידיים כשאלפים מסביבנו הופכים לחסרי כל ונרצחים ברחובות. דווקא כיהודים, המחונכים על המורשת הדתית של חביב אדם שנברא בצלם, מוטלת עלינו רגישות מיוחדת להושיט יד ולסייע ככל יכולתנו בשעה קשה זו".

גורמים המכירים את הקהילה בדרום אפריקה מספרים כי הקהילה היהודית הינה בעלת תפקיד מרכזי ביותר בחיים הפוליטיים במדינה, ומהווה דוגמה לקהילה מגובשת, מאוחדת ויעילה ביותר.

יש לציין כי בד בבד עם העליה לישראל, ההגירה הגוברת עקב חוסר היציבות הכללית במדינה והפשע המתגבר, הרי שמנגד חיי הדת פורחים במדינה. בימים אלו ניתן למצוא ביוהנסבורג ובקייפטאון ניתן למצוא עשרות בתי כנסת, מקוואות ומסעדות כשרות בכל פינה. היהודים, המהווים אחוז מזערי מאוכלוסיית המדינה, מוערכים ביותר, ואנטישמיות כמעט ואינה קיימת. עקב כך, פעילות הסיוע למען הפליטים הנעשית על ידי הקהילה גרמה לרבים באוכלוסייה הכללית להצטרף, ולהביע את סלידתם משנאת הזרים.

נכון לעכשיו לאחרונה נרגעו המהומות, ואף התקיימה ביוהנסבורג הפגנת אלפים נגד שנאת הזרים. כעת השתרר במדינה שקט מתוח מתוך ציפייה כי הממשלה תשתלט על האירועים ותייצב את המצב.